Åpen søknad om medlemskap i Norske Selskab

Til de to som kan forbarme seg over meg og anbefale meg inn i Det Gode Selskab.

Kjære dere.

Da det ikke foreligger noe søknadsskjema for opptak i denne eksklusive samling av gode norske frihetsromantikere velger jeg å skrive en åpen søknad om medlemskap.

Jeg ville vært beæret over å få ta del i Norges første frihetsbevegelse. En organisasjon som ikke bare krediteres med nasjonalsangen, Norges egen Skål, men til alt overmål ble innstiftet til det høyverdige formål å få opprettet et universitet i Norge. Slik Madam Juel var uvurderlig for klubbens første medlemmer, tross medlemskap kun i klubben av det svake kjønn, vil jeg som Selskabets første kvinnelige medlem ikke utmerke meg ved mitt kjønn. Tvert imot, jeg ville se tilbake til Selskabets røtter, da litteraturen og ideene sto i høysetet.

Som flaks er, innehar jeg en brukbar dannelse og utdannelse i såvel antikkens litteratur som den generelle filosofihistorie. Vel vil jeg neppe oppnå status som Selskabets ”Blomst og krone” slik dikteren Johan Herman Wessel gjorde, men i likhet med de øvrige medlemmene på den tiden kan jeg skrive noe som blir glemt av ettertiden. Og slik datidens klubbmedlemmer verdsatte Voltaires tanker om forhold mellom borger og stat, kan jeg slutte meg til hans grunnleggende syn på individet. Jeg verdsetter likevel hans satiriske penn og avsmak for overtro og fanatisme enda høyere.

Det ble da også ytret noen forlokkende ord ved åpningen av klubben, av Ole Gjerløw Meyer. Hovedmålet for Selskabet skulle være «ved bekjente venners hjelp forjage den fortredelige kjedsomhet«.  De var da også særdeles dyktige på lystighet disse mennene, og ble formodentlig opphav ikke bare til universitet og norsk frihet, men også det kjente omkvedet ”Det er deiligt at være norsk, i Danmark.”

Tilbake til de formelle krav som stilles til medlemskap. Det skal være ytret fra Selskabet at man bør ”like at ting er som for hundre år siden”. Og la det være sagt, det er nå ganske nøyaktig hundre år siden Norge var modent for å la damene få delta i landets demokrati. Jeg kan således slutte meg til at tidsånden for hundre år siden er til min fornøielse. Hva gjelder å passe inn i ”det øvrige” er jeg litt stuss. Der er smått med forklaringer på begrepet rundtom, men som synonymer nevnes ” ekstra, tiloversbleven, annen, hin” og ordet beskrives som ” som vert til rest, etter at noko er trekt fra”, og det er vel nettopp det jeg ikke ønsker å være, til rest. Slik sett beholder jeg nok noe undring omkring dette opptakskravet.

For øvrig nevnes det at jeg fyller alderskravet, med god margin. Det kan kanskje telle formildende med tanke på kravet til betaling for livstidsmedlemskap? Jeg antar likevel at de herrer vil ønske å fravike likestilling på dette området slik de har gjort på så mange, og dermed plukke opp regningen som seg hør og bør for gentlemen. Så mange milliarder som er i omløp vil neppe min kontingent medføre behov for en ringere kvalitet på konjakken. Selskabet er kjent som møteplass for viktige deltagere i norsk samfunnsliv. Denne posisjonen vil bli ytterligere forsterket ved min, og ytterligere liberalisters inntreden i salongen.

Her er forøvrig et bilde av meg og noen andre viktige deltagere i norsk samfunnsliv, i en annen av landets ærverdige salonger, Erkebispegården i Trondheim.

Hege Merethe og Tone Sofie

Det er nevnt krav til bekledning for klubbens medlemmer. Jeg kan godt forstå at en herreklubb som ikke lenger har Madam Juels hjelp kan ha behov for slike regler, og jeg kan selvsagt stille min kunnskap til rådighet for de øvrige medlemmene ved behov for veiledning hva angår korrekt bekledning. Min egen vil selvsagt være både korrekt og ytterst sømmelig, da medlemmer allerede har ytret sin frykt for hva kvinners nærvær kan gjøre med deres ellers så rasjonelle sinn. Man vil jo ikke at Selskabet skal svinne hen til tidligere tiders primitivitet, slik medlemmet Wessel så premodernistisk ironisk beskrev i ”Kierlighet uden Strømper”.

Kjære medlem som kan vurdere å anbefale mitt medlemskap. Min tilstedeværelse i salongen vil være diskret. Jeg har intet behov for å briljere med kunnskap, intelligens, vidd eller sang, men ønsker å ta del i den. Jeg tilbyr de tre første til samtalen, og avstår fra å belemre dere med min sang, unntagen denne her. For de to første medlemmer av Det Norske Selskab som anbefaler mitt medlemskap hever jeg glasset i Den Norske Skål og synger av full hals.

En skål for deg , min kjekke venn!

Og for de norske piker!

Og har du en, så skål for den,

Og skam få den som sviker!

Ja skam få den som elsker tvang

Og hater piker, vin og sang.

En skål for deg, min kjekke venn,

Og for de norske piker!

3 kommentarer

Filed under Uncategorized

3 responses to “Åpen søknad om medlemskap i Norske Selskab

  1. Første «damedag» er 21.3, stå på utsiden av Akersgaten så kanskje noen inviterer deg inn :),

    vel møtt

  2. Knut N

    Hege J. Tunstad;
    Jeg finner din søknad svært relevant. Er det mulig å få en oppdatering med hensyn til ditt medlemskap?
    For øvrig er nevnte søknad svært elskverdig – ja faktisk i ordets rette forstand – jeg elsket det du skrev. Helt uten antydning til ironi, men med dypt liggende argumenter fra litteratur og historie. Slik, og kun slik skal en søknad formes.

    Det er min alminnelige formodning at søknaden har vært opplest og ettertrykkelig vurdert i ‘det gode selskap’.

    • Jeg må bare med beklagelse melde at jeg intet har hørt, fra Selskabet. Jeg betviler et min søknad har målbundet noen, og formoder den kun har fremtvunget et gjesp, noen hevede øyenbryn og muligens en skål for fortidens sjarmerende piger.

Legg igjen en kommentar

