Alle under lupen, og inn i loopen.

Vil du ha tilbud på akkurat det du handler mest? Få én gratis… mot at du lar butikkene ha full innsikt i ditt handlemønster?

De fleste tenker helt sikkert: Kult, sånne greier i posten. Litt sånn USA, kupongenes hjemland.

Det er jo tilstrekkelig lenge siden vi hadde rasjoneringskort her i landet til at vi ikke har slike assosiasjoner lenger. Og ivrige brukere av Coop trekker alltid coop-kortet rett før visakortet. Fordi det gir noen ekstra tilbud. Innimellom får vi brev i posten om slikt. Vi fikk det i dag. Se her! Kuponger! Gratis! Eller i det minste noe på tilbud.

Eh… flau smak følger. Det blir nemlig ikke mer avslørende enn dette.

For hva er sannsynligheten for at Coop skal gjette at Helnøtt er det mest kjøpte produktet i familien? Med sunne frø som en god nummer to. Kommenterer ikke smøret engang. Eller rømmen. Alle som kjenner meg vet også at vi har et godt over gjennomsnittlig forbruk av kaviar og hvitost.

Det eneste som er spesielt her er at det ikke er kuponger for Norvegia. Coop vet altså akkurat hva vi handler der. Selvsagt gjør de det. Men så langt har det vært for å balansere innkjøp, salg og profitt. Men nå har de laget skreddersydd reklame som snakker direkte inn i vårt viljesvake handlemønster.

Dette sier de i reklamen:

«Vi introduserer nå verdikuponger der vi forsøker å tilpasse det vi tror du vil sette pris på. Det vil si at du får rabatt på noen varer – mens andre vil få andre varer»

Oversatt:

«Vi har laget en algoritme som analyserer hver kundes kjøpsadferd og skreddersyr tilbud som matcher dette for å maksimere ‘må ha’ området i hjernen din«.

Sjokoholikeren i meg synes det er flott å få billig Helnøtt. Personvernmuskelen derimot…ikke like begeistret. Men hey, hvis Obama gjør det så kan det vel ikke være så ille. Eller kan det?

2 kommentarer

Filed under Uncategorized

2 responses to “Alle under lupen, og inn i loopen.

  1. Må innrømme at jeg aldri har tenkt på at det blir gjort på denne måten, men så har jeg heller ikke sett noe reklame for Coop. Jeg trodde loven var ganske klar på dette punktet; Man kan føre oversikt over lageretbeholdningen basert på kjøp, men ikke knytte enkeltkjøp opp mot en identifiserbar kunde.

    På en annen side så ser jeg at også Trumf vet mye om mitt handlemønster. Om de ikke fanger opp hva jeg handler, så vet de iallefall hvilken butikk jeg hører «hjemme» i, for jeg får «med vennlig hilsen» på bonusoversikten som jeg mottar i posten. Godt de ikke har klart å få navnet mitt rett.

    Når det gjelder kupong-ordningen, så synes jeg den virker litt gammeldags. Muligens jeg følger for godt med på hva som skjer i verden ettersom jeg forbinder kuponger med noe fattige i USA får utlevert av staten for å overleve. Men det er vel kanskje tanken, at flesteparten av oss ikke benytter kupongene fordi vi synes det er «flaut», i mangel på et bedre ord.

  2. En bekjent titta inn i denne databasen for noen år siden. Etter den titten var vi enige om at vi ikke hadde veldig lyst på Coop-kort…

Legg igjen en kommentar

