«Skal vi regne?»

Kristin Halvorsen har sett for mye på Skal vi danse.

Hun tror enhver kan jobbe intensivt i noen uker og så komme på noe som pent kan feike et profesjonelt nivå.

Sånn er det ikke, ihvertfall ikke i matematikk. Jeg skal sitere  min fars mantra under min skolegang «det finnes ingen kongevei i matematikk, du må jobbe med det».

Men, hvis intensivkurs holder når utgangspunktet er null så åpner det muligheter for alle:

Jeg vurderer å bli spansklærer. Jeg kan allerede telle til 14, bestille vin og hilse pent. med et intensivkurs kan jeg nok klare dette til over jul.

Kanskje jeg skal bli håndballtrener. Et intensivkurs i kasting og klister så er jeg klar.

Kanskje jeg skal bli musikklærer. Jeg kan Morgenstemning på blokkfløyte (fremdeles!) og vet hva tangentene heter på pianoet. Et intensivkurs bør rekke til å stå for grunnopplæring i musikk.

Kanskje jeg kan bli morsmålslærer. Eller hva som helst annet. Et intensivkurs er nok.

Kanskje jeg skal slanke meg. En gulrot og en joggetur bør holde.

Kristin Halvorsens syn på oppøvde ferdigheter og metodisk forståelse og kunnskap er så respektløst at jeg har lyst til å frese.

Matematikk i grunnutdanningen handler om å trene vår «logiske hjernemuskel» jevnt og trutt i minst tolv år på skolen. Det fikser du ikke med et intensivkurs eller en liten dugnad frem til valgkampen.

 

4 kommentarer

Filed under Uncategorized

4 responses to “«Skal vi regne?»

  1. Det er jo en arena der et intensivkurs ser ut til å gjøre susen da: Hvorfor ikke bli politiker?

    • hahahaha. 🙂 Been there, laaaange kjedelige møter der folk slikker rygg og gjentar hverandre? Eller prioriterer retoriske poenger over faglige? Ferdig med den tiden…)

  2. Halvorsen er en utålmodig kunnskapsminister som skal fikse absolutt alt på veldig kort tid. Når det gjelder skole, utdanning, danning, faglig vekst, finnes ingen «quick fix» eller hestekur. Hun har startet og hatt fokus på så mye forskjellig i sin tid i regjering at jeg begynner å lure på om hun har vært mer til skade enn til hjelp. Èn ting savnes i skolen: Tiltro til at lærere kan og vet hva vi holder på med. Vi har fire – fem års utdanning i ryggen, vi kan og vet hvordan vi bygger og gjennomfører god undervisning og følge opp elever på en god måte. DET ER IKKE KOMPETANSEN TIL LÆRERE DET SKORTER PÅ. Problemet er at vi knapt har tid til å åpne mattebok, før det er tid for å gjøre noe annet: Psykisk-helse-uke (som absolutt er viktig! ..men på den annen side: er ikke psykisk helse noe vi jobber med hele tida??) anti-mobbe-uke, trivselsuke, arbeidslivstreningsuke, praktisk prosjekt, tverrfaglig temauke, juleverktsted, trivlidager, og alt hva (jeg ikke husker) Vi bruker mer tid på å forsøke å dokumentere og rapportere hva vi skal gjøre, burde ha gjort eller ikke har eller får gjort, enn å faktisk sette oss ned med den enkelte elev og lære bort gangetabellen. Vi har elever med faglig nivå fra topp til bunn og én stakkars lærer som forsøker å motivere og stille krav til dem alle. Vi har lærere som ikke lenger orker å åpne avisen i frykt for hva som er neste «fokusområde» i skolen. Som alltid dukker et eller annet opp ovenfra som for de fleste i praksis betyr enda mindre tid til å gjøre det vi ser hver eneste dag at det er behov for at vi bruker mer tid på… Lærerkollegaer som holder ut etter tredve år i yrket fremdeles med faglig engasjement og gnist på plass: Jeg bøyer meg i støvet!!! Spør DEM hva de trenger og savner og ønsker i skolen for at resultatene skal bli bedre. De vet, og har et helt liv av erfaring. Hvis eksperter, politikere og synsere fra alle hold vennligst kunne trekke seg tilbake og overlate skuta til den faglig kompetente læreren (for det er han! Det blir også framtidens lærere, hvis dagens elever lærer matematikk på skolen)!) – tror jeg resultatene vil komme: ikke i morgen, men på sikt!!!

  3. Steinar Bråthen

    Det er helt korrekt. Det første i matte er å lære de fire regnearter ut og inn, til man kan det selv i søvne. Hvis grunnmuren er dårlig blir det et dårlig byggverk.

    Og det var AP med Hernes som tok siste knekken ut av den obligatoriske skolen med reform 94. Det er det Kristin Halvorsen fortvilet prøver å få tilbaken til skolen

    Men det er jo bare begynne i AUF i tidlig alder, få noen venner i regjeringen så er karrieren fikset !

Legg igjen en kommentar

