Rødstrømpesig

I år tar jeg skrivingen av 8.mars-bloggen sofaliggende. Fordi jeg fortjener det. Badingen av 4åringen gjennomføres eksemplarisk av far, med nok vann og skum til å skape bekymringer for fremtidige våtromstester. Men det orker jeg ikke bry meg om.

Det er slappe tilstander i rødstrømpeområdet gitt. Strømpesig nærmest. Det siste året har vært en triumf for kjempende kvinner for fred og innflytelse. Jeg burde vært glødende inspirert når selv bloggere kan få fredsprisen. Men det er ikke sofaliggende bloggere som fortjener sånt. Det er i det hele tatt ikke mange norsktalende heltinner å snakke om. Vi er ikke så sultne lenger. Ikke jeg ihvertfall.

Jeg har irritert meg over manntall i lokalavisen. Hver jævla dag er det sånn ca 5:1 forhold mellom menn i dress og kvinner i frimerkestørrekse i Adresseavisens økonomiseksjon. Jeg mener fortsatt at penger er makt, og at de med pengene har makta. Så da gjenspeiler økonomisidene realitetene. Grøss. Men nå bare skummer jeg over økonomiseksjonen og lar det bli med det. De høylytte utbruddene har tatt slutt. Nå ler jeg av artikler om strømpebukser for menn.

Når Hegnar Kvinner (!) melder at mange kvinner gjerne bytter bort hjernen for å se bra ut, så er refleksen å legge ut lenka med en fiffig kommentar på facebook. Jeg bytter gjerne bort noen IQpoeng for lengre ben eller en bredere barm. Så kan vennene tøyse litt med hvor mye man har å gå på, før saken er glemt. Er det ikke pinlig? Jeg burde bli opprørt!

Herrejemini, er dette et forbilde for de småjentenene jeg bruker en formue på eksperimentklubb og forskerfabrikk på… For å sikre deres realfaglige fortrinn…Burde jeg heller spare til en puppefiks for dem? Hvis målet er at de skal være lykkelige mener jeg. Den nye PSUkontoen, PuppeSparing for Ungdom. For å gi kvinnene et par fordeler i livet. Alle er jo enige i at pene mennekser har det lettere. Selv domstolen møter de vakre med lettere dommer. Tjener mest gjør de også.

Det står virkelig dårlig til. Programmet for 8.marsfeiringen i Trondheim kom i posthylla mi. Jeg blar gjennom og noterer at noen jeg kjenner skal holde apell. Kanskje jeg burde gå. Jeg slår det fra meg, det passer ikke med hverdagstimeplanen. Dessuten er «Boikott Israel» parole som alltid. Det er jo praltisk da å kunne resirkulere parolene fra år til år. Sparer mye tid på maling av lerret og stifting av trepinner. Men at det fortsatt skal være Israel som er det ene landet vi skal boikotte? På kvinnedagen? De har jo tross alt likestilling selv i militæret. Da er det en del andre land og diktatorer jeg heller ville malt paroler mot. I områder nært Israel.

Så leser jeg artikler om syreskadede burkakledte kvinner, grøsser, og vet jeg burde engasjert meg mer. Men hva faen skal jeg gjøre? Har ingen planer om verken å verve meg til krig i Afghanistan eller vie mitt liv til noe diplomati. Og 8.marstoget er ikke min greie. Ikke ville mine paroler blitt godtatt heller.Jeg er en slapp kjerring nå.

Så møter jeg historien om den nye sjefen i Petrobras. Maria das Graças Foster er jenta som kom fra søppelplukking i slummen via en nærmest overjordisk egeninnsats til toppjobben i den bedriften som tar mål av seg å bli verdens største oljeselskap om noen få år. Det finnes en del sånne forbildekvinner rundt om nå.

Jeg har sluttet å innbille meg at jeg kommer til å bli en kvinnekjempe. Eller utgjøre den store forskjellen. Det er nok av problemer. Men jeg er mettet. Heldigvis finnes det sultne kvinner rundt om.  Det er ikke bare i kunsten sult må til for å skape. Det gjelder rettferdighet også.

Gratulerer med dagen Amazoner. Fra en likestilt mor.

2 kommentarer

Filed under Uncategorized

2 responses to “Rødstrømpesig

  1. Tilbaketråkk: Rødstrømpesig : Liberaleren

  2. Det har du helt rett i! Så lenge vi ikke opplever urettferdighet har vi heller ikke noe å protestere mot, å kjenne det på egen kropp gjør noe med oss. De fleste har tross alt nok med seg selv og sitt. Men en må gidde og ha engasjement nok. Ikke bare en dag i året.

Legg igjen en kommentar

