celloFAEN med rosa sløyfe på

– Det blir hyssing til mannfolkene og rosa bånd til damene. Mannfolkene har ikke vondt av det som er litt feminint, men det kan bli litt mye og det må man ta hensyn til, kunne jeg lese på NRK, statskanalen som nå tar folkeopplysningen helt til pakkebordet.

Plutselig ble jeg oppmerksom på at det ikke bare er passert postens sendefrist for gaver, men at jeg har glemt at «the wrapping is also a gift«.

Jeg vet jeg har noen dårlige forsøk på samvittigheten fra tidlig nittitall, der jeg et år tenkte akkurat dette med at innpakningen er viktig og skal legges stor flid i, men det må ha vært et virus med påfølgende immunitet, for her i huset teipes det fast Nille-papir og knytes bånd. Og skrives lapper. Enten de vi har, eller de vi lager hvis vi har gått tom. Hvor vanskelig er det egentlig?

Jeg gjør en mikroskopisk sjekk.

Et google søk på «pakke inn julegave» gir ikke mindre enn 917 000 treff. En portal inn i en syk verden. Nissenes utgave av Stepford wives veller ut i all sin beglitrede blondepyntede eskeverden. Det blir et sjokk for et hode som har vært inne i twitter#debatten og andre ordskifter og trodde hadde minst en finger på folkepulsen. Jeg har gått glipp av dette. Jeg er sjokkert. Kvinnen i meg er forvirret. Er det bra eller dårlig? Hvem dømmer? Og hva må jeg kunne?

Ikke ante jeg at IKEA for eksempel har en egen manual for å finen sin egen innpakningsstil De pakker også inn gavene for deg. Og det finnes andre som også gjerne vil pakke for deg. Så lekkert atte.

At det finnes en egen side som omhandler innpakking av hunder(!) var mer overraskende. Mens innpakking av seg selv (lekker dame) var nærmest kjedelig forventet.

Også miljøvennlige varianter finnes, avispapir og sånt. Og symbolske gaver kan selvsagt forkles i gavekort (du vet, geiter til fattige og sånt som vi alle synes er fine tiltak, emn som vi av alskens grunner dropper)

Heldigvis har IKEA også enkle grunnleggende instruksjoner i innpakningskategorien;

Det viktigste du må huske på, er å være tålmodig. Sørg for at du har rikelig med tid før du begynner å pakke inn. En stresset gavepakker er en dårlig gavepakker. Prøv deretter ikke å bruke for mye papir. Jo mindre du bruker, desto bedre vil det se ut til slutt. Papiret må imidlertid dekke gaven.

Ok. Tålmodig kan jeg klare (niks). Ikke bruke for mye papir? Hva tror de, at jeg skal ha en våken beregnende tall-hjerne etter at barna er lagt og jeg skal skynde meg å få gjort unna noen pakker? Tro om igjen, her handler det om å ikke bruke for mye tid, papir er det nok av. Og dessuten må blogger skrives.

For når det endelig blir jul, DA har jeg tid til å roe ned og ta meg god til til julesysler og sånt…men da er jo alt ferdigjort. I all hast.

– Ofte gir innpakningen noen hint om hva pakken inneholder, det kan være et dikt eller et rim. Noen ganger er det artig at man kan se selve gaven også. Da er det fint å bruke cellofan.

Mmm, nettopp. Takk NRK, takk. Skal vi nå ta karrierekvinnedebatten?

Legg igjen en kommentar

Filed under Uncategorized

Legg igjen en kommentar

