Mann-tall i Adressa

Dettte er et slags ‘åpent brev’ fra folkedypet på Tyholt. Et feministisk avmakt-sukk.

Først en påminnelse om ros jeg allerede har delt ut, sånn for balansens skyld: Ved flere anledninger den siste tiden har jeg gitt uttrykk for at jeg setter stor pris på Adresseavisens gravende reportasjer, den økende graden av forskningstoff og interessante kronikker.

Det er imidlertid et område jeg har irritert meg mer og mer over. Så mye at jeg for et par år siden begynte å føre et uformelt, men høylytt daglig «manntall» ved frokostbordet, av typen;

– Se her! I dag er det, …la meg telle.. en-to-tre-fire-fem-seks-sju-åtte-ni-ti-elleve-tolv-TRETTEN bilder av menn på Adresseavisens økonomisider, mens det er —-la meg lete…se her TO bilder med dame på, og det er jammenmeg såvidt vi ser henne i frimerkestørrelse.

Dette var ikke fra to år tilbake altså, det var dagens mann-tall. Og selv om jeg selvsagt liker svært godt at det var en dobbeltside der både supersjefen min og andre fremragende flotte mennesker omtales, så kan jeg ikke fri meg fra at det sånn generelt blir i overkant dressbelagt på alle de sidene som har merkingen ‘økonomi’.

Og det er det jo ingen grunn til. Alle de damene jeg kjenner både liker penger og har et nært og godt forhold til omsetningen av dem. Vi representerer en brukbar andel av håndteringen av hjemlige fiskale verdier. Noen av oss har jammen tungt økonomisk ansvar utenfor hjemmet også.

Jeg må opplyse om at jeg ikke har telt med den lekre tegningen i dag da, av samfunnets støtter, som selvsagt er tre menn det også. Ikke har jeg talt med byline-bildet av Siri Wahl-Olsen heller, men hun jobber jo tross alt i Adressa. Det er bildene av («offer» og) kilder jeg teller. Reklamebilder og jobbannonser holdes også utenfor.

Nå burde jeg vært såpass strukturert og forskningsorientert at jeg faktisk opprettet et skjema da jeg begynte å irritere meg for alvor, og notert nitidig hver eneste dag hvor mange mannebilder og hvor mange damebilder det var. Innimellom har det jo vært tildels store bilder av damer også, men sånn over tid er det overveldende mange slipsknuter.

Jeg gjør en bitteliten studie, basert på de avisene jeg enda ikke har kastet, de som ligger under stuebordet:

  • 3. desember: 13 menn 2 damer (Kristin Halvorsen og Siv Jensen)
  • 2. desember: 12 menn 1 dame (Torhild Widvey, i senter av bilde omtaler oljemelding)
  • 1. desember: 10 menn 2 damer (Anniken Huifeldt og en butikksjef)
  • 30. november: 10 menn 2 damer (en student og Linda Hofstad Helleland).
  • 29. november: 8 menn 3 damer (2 togpassasjerer og et produktbilde for et Harry Potter produkt)
  • 28. november: 3 menn 2 damer (1 i bakgrunn på et bilde av en diektør, daglig leder Marianne Danielsen)
  • 27. november: søndag
  • 26. november:  5 menn
  • 25. november: 8 menn 5 damer (hvorav en av dem vasker under en hotellseng, stort bilde)
  • 24. november: 8 menn 2 damer (begge er bakgrunnsfigurer i bilder av menn)
  • 23. november: 12 menn 4 damer (1 i bakgrunn, to på hotellaudition)
  • 22. november: 14 menn

Bildene sier:

Totalt 126 personer, 103 menn 23 kvinner.

18% kvinneandel.

Hva sier så dette bortsett fra at jeg burde rydde  avisbunken oftere?

Finnes det en naturlig syndebukk?

Kanskje er det få kvinner i næringslivet, kanskje er det journalistene som velger kjente og kjære kilder, kanskje er det en mannlig maktkonsentrasjon i Trondheim. Det er ikke mye som oser av kvinner med makt her, det er ihvertfall sikkert.

Hvis dette simpelthen gjenspeiler Adressas nedslagsfelt og økonomien sånn generelt så bør kanskje vi damene ta ansvar for mer enn de hjemlige økonomiske besutningene? Eller kan det være at Adressa burde se litt nærmere på om de egentlig viser økonomiverden i sin fulle bredde?

Burde jeg i det hele tatt bry meg? Kanskje jeg bare skulle lete frem pepperkakeformene og sørge for litt hjemmehygge nå i adventstiden. Jeg bør kanskje prise meg lykkelig for at det ikke er kvinner som dominerer økonomisidene i Adressa, og overlate de viktige tingene til de som håndterer økonomiske avgjørelser så elegant.

For hvor galt kan det egentlig gå når økonomien i hovedsak er styrt av menn (som kjenner hverandre)?…

2 kommentarer

Filed under Uncategorized

2 responses to “Mann-tall i Adressa

  1. Kristoffer K

    Du må jo regne totalareal menn i forhold til totalareal kvinner også =)

  2. Tilbaketråkk: Rødstrømpesig | Hege J. Tunstad

Legg igjen en kommentar

