Ekte alarm – falsk trygghet

Fytti katta det bråker når en sånn personlig overfallsalarm går av.

Jeg gjorde som mange andre kvinner – kjøpte en sånn søt liten dings som man kan henge på veska. Så, hvis noen blir for nærgående så kan man bare trekke ut en plugg så er helvete løs inni ørene på alle rundt deg.

I dag fikk jeg testet dette i praksis.

Lyden var såpass intens at jeg først ikke klarte helt å summe meg. Det var som om den kom fra mange steder på en gang. Merkelig syntetisk pulserende kvinnehyl.

Jeg utløste alarmen ved et uhell, på jobb. Jeg kom ut gjennom en dør til et vrimleareal der det sto anslagsvis 25 studenter og hang mellom forelesningene. Panisk virret jeg rundt som en hodeløs høne før jeg klarte å lokalisere den lille splinten som til slutt fikk stanset lyden.

Men hva skjedde?

Ikke en eneste person så mye som snudde på hodet i min retning, ihvertfall ikke det jeg kunne se. Ingen kom for å undersøke hva lyden var, ingen lot til å registrere lyden i det hele tatt. Dette var en gruppe edru mennesker i sin beste nattklubbalder. Rundt regnet 10 meter unna meg.

Da tenker jeg; Hva skjer hvis jeg utløser en sånn alarm på natta, i nærheten av fulle folk som raver støyende rundt. Absolutt ingenting mest sannsynlig. Og jeg finne støtte i forskningen. Det skal noen til før vi reagerer på lydalarmer.

Barn for eksemepl, våkner ikke av røykvarslere. Mer enn tre fjerdedeler av barn i skolealder sov seg gjennom den skingrende pipingen fra en røykvarsler i 30 sekunder, viste et australsk forsøk.

Før telefonen ble vekkerklokke var det jo ikke uvanlg å anbefale folk å sette vekkeklokka i en kasserolle for maksimalt jævlig sikker måte å våkne på. Og mange har gjort forrretning på sære og vekkesikre klokker.

Rekk opp hånden og skriv i kommentarfeltet hvis du er en av de ytterst få som reagerer med mer enn lett irritasjon ved lyden av en bilalarm

Spørsmålet er hva slags lyd som vil fange vår oppmersomhet?

En studie viser at det bør være kort tid mellom hver gang den alarmerende lyden kommer. Altså ikke sånn ‘faren over’ men mer sånn ‘flyalarm’, bare raskere. Mye raskere. Studien viste også at det er lettest å fange oppmerksomheten til folk hvis lyden ikke er helt regulær. Hvis du hører den samme pipelyden tusen ganger har du sannsynligvis slutta å legge merke til den, men hvis lyden varierer litt så vil du fortsatt bli oppmerksom.

En annen studie antyder at vi oppfatter langvarige alarmlyder som mer alvorlige enn kortvarige.

Men så kommer spikern i kista for kvinnehylalarmen. Det er velkjent at vi reagerer følelsesmessig på bilder som viser sterke scener som det kalles.Det gjør vi også på sterke lyd-bilder, men det forutsetter at intensiteten ikke er markert kontrollert slik den er i disse veskehengte alarmene. Det hjelper altså ikke at det er 130 decibel jevn høy lyd, når lyden er monoton. Den kunne likegodt vært 13 decibel.

Sannsynligvis egner de seg kun som pynt. Ekte falsk alarm altså. For personlig sikkerhet må vi nok velge andre metoder. (samboeren foreslår balltre i veska) Eller gjøre som amerikanerne: rope BRANN ved voldtekt.

Legg igjen en kommentar

Filed under Uncategorized

Legg igjen en kommentar

