Bokanmeldelse: Allahs tårer

Sylvester Stallone ville lært seg norsk for å kunne spille Angus Storm, marinejegeren som i Allahs tårer leder en internasjonal elitestyrke til seier over Al-Qaida. Her debuterer Rikard Spets med en krimbok over lesten ‘sterk ensom helt redder verden etter intrikat politisk og militært spill’.

Jeg skal verken gå gjennom handlingen i detalj eller analysere bruken av historie, religion, symbolikk eller aktuelt konfliktstoff. Men det er aktuelt, konfliktstoffet, for Osama var selvsagt ikke død likevel..som om noen av oss egentlig er overbevist.

Det jeg skal er å fortelle hva det er jeg setter pris på.

Bokas 602 sider har ikke en eneste klissen halvdårlig fortalt romantisk scene, som bare er der for å tekkes en bestemt leserskare. Det var en lettelse. Historien fikk sånn sett flyte som en elv uten bakevjer, men med tilløp til høy språklig vannføring og noen friske fossefall.

Boka tillater karakterer som har noe mer kompleksitet ut over ‘trist barndom, forlatt, finner ensom jobb’, selv om en del av de militære karakterene mer enn oppfyller mine fordommer mot nettopp menn i det militære. De er skikkelig beintøffe. Men de er også en anelse mer fokusert på kunnskap enn vold, eller rettere sagt, det ligger en del kunnskap innbakt i voldshandlingene, hvor creepy det enn høres ut. Våpenbenevnelsene sluttet jeg å legge merke til etterhvert, men jeg skjønner at det finnes et stramt hierarki der, og noe er kulere og mer bad-ass enn andre. Jeg vil aldri kunne se en persons historie basert på et avstandsglimt av det våpenet han bærer, men jeg tillater meg å fascineres av sånt.

Jeg synes det er interessant å lese flere sider av en konflikt. På en sånn måte at fienden ikke er bare dumme og enkle, eller har idiotiske meninger, og at de derfor bare MÅ tape det hele. Fiendene må også være konsistente og komplekse karakterer som er motstanderen verdig. Dette lykkes Spets bra med.

Kvinnene er ikke så skjønne og deilige, takk og pris. Hjerner har de også. Takk og pris. Ikke er det villige nytende horer der heller, selv om referansene til nedrig adferd blant menn er veldig tilstedeværende. Det plaget meg aldri da jeg leste boka, da fløt det så greit og riktig inn i historien og sammenhengen, men i ettertid så tenker jeg at det var mye skjending. Håper de som lager filmen klarer å begrense det litt.

For det blir nok film av det. Til det har  den nok av ‘Indiana Jones-aktige’ arkeologiske wow-action-momenter, en verdensfred i krise, politisk dobbelstpill og tøffe menn og kvinner med både hjerner og våpen.

Spets er i gang med både bok to og tre om Angus, og jeg kommer til å lese dem.

Jeg håper Angus ikke forelsker seg. Eller at hele familiehistorien skal komme frem. Han trenger den mystikken, vi vet kanskje nok faktisk. Det er ofte her oppfølgere taper seg, når man skal dra frem det neste kortet i ermet og dermed kler hele historien naken. Jeg tror ikke vi skal bli FOR godt kjent med Angus.

Jeg håper den sterke tilstedeværelsen av vitenskap vil være der. Jeg liker at ikke bare de tøffe er tøffe, men at de smarteste vinner.

Jeg tror også det er mulig å skrive en stram og flott oppfølger, uten at Angus redder HELE verden hver eneste gang han er på jobb.

Vi vil jo ikke risikere at Sylvester Stallone skulle kunne passe i rollen som Angus,… ve og forby.

Terningkast fem for boka som passer for de som liker en tøff helt bedre enn en tøffelhelt.

ISBN: 9788282051590

Innbundet, kr 349,-

Legg igjen en kommentar

Filed under Uncategorized

Legg igjen en kommentar

