Kreftregisteret lager klasseskille for kvinner

Kreftregisteret bruker nærmset trusler for å få tilgang til personinformasjon fra kvinner som har tatt celleprøver.

Siden jeg har passert 25 nå (kremt), så mottar jeg brev fra Kreftregisteret om hvordan informasjon skal lagres og brukes etter å ha avlagt såkalt normal prøve fra livmorhalsen.

Der står det vel egentlig bare at de synes de er veldig flinke til å passe på personopplysningene mine og at om jeg skulle finne det for godt å ikke ønske at mine opplysninger brukes i Livmorhalsprogrammet så må jeg sende beskjed om dette selv. Aktivt melde fra altså. Og telefon eller epost kan ikke brukes. Denne måten å bedrive samtykkeerklæring på er debattert tidligere og jeg skal ikke henge meg så hardt opp i det.

Men så står det:

Vær oppmerksom på at dersom du reserverer deg mot registrering av normale prøver, vil Kreftregisteret ikke lenger sende deg som er mellom 25 og 69 år en påminnelse om at det er tid for å ta ny prøve.

Er det en trussel? Det irriterer meg noe voldsomt. Er det sånn at de som eventuelt ønsker å reservere seg mot bruk av deres personinformasjon er mindre verdt? Er det sånn at screeningen er til for Livmorhalsprogrammet? Jeg trodde da at det også handlet om å oppdage forekomst av celleforandring tidlig for å kunne unngå kreft? I tillegg til forskningen selvsagt.

Når man vet at Livmorhalskreft gjerne har sin årsak i HPV-viruset så begynner jeg å tenke.

Vil det bli sånn at de 12-åringene som ikke lar seg vaksinere med HPV-vaksinen heller ikke skal inngå i Livmorhalsprogrammet når de blir eldre?

Vi kan ikke dele inn kvinner i to klasser, de som skal få innkalling til celleprøve og de som ikke skal det. Alle kvinner må kalles inn, eller få påminnelse som det heter, uavhengig av om de ønsker å la sin informasjon gå videre til forskningsformål etter screeningen.

 

Legg igjen en kommentar

Filed under Uncategorized

Legg igjen en kommentar

