Hybelvertinnens tips

Hybeljakt? Slik får du en av de gode hyblene…

Her er mine tips til deg etter 11 år som  vertinne.

1) Legg ut annonse på hybel.no eller lignende sted. Vi som har attraktive hybler legger (nesten) aldri ut annonser selv. Det er fordi vi ikke orker at horder at studenter skal komme på ‘visning’ eller gjøre alt mulig for å få leie hos oss. Og studenter er kreative har vi lært. Visningsrunder er krevende, og vertinnen rekker ikke å danne seg et inntrykk av enkeltpersoner hvis det er mange til stede. Det handler rett og slett om tid.

2) Ikke bruk ‘festbilde’ av deg selv som profilbilde i annonsen. Øl, utringning, sydenbilder osv, får seriøse utleiere til å tenke at her er det festfolk. Og voksne som vi er betyr ikke dette bare hyggelig sosialt samvær, det betyr mer slitasje på hybel, støy, glemme å låse dører, etc. Utleiere må være litt ‘fordomsfulle’ i sin beskyttelse av egen eiendom.

3) Fortell hvilket studium du skal gå. Lærested. Ofte tenker utleiere som meg at det er greit å leie ut til noen som skal gå på det lærestedet som ligger nært hybelen. For oss betyr det Gløshaugen, Marintek, TØH.  Vi som har mer enn én hybel tenker kanskje at det er fint om leietagerne har noe felles, for eksempel studieretning.

4) Fortell hvor gammel du er og hvilke hobbyer du har. Spiller du et instrument? Skigåer? Hva bruker du fritiden på? Vi bruker informasjonen til å sette sammen en gruppe studenter som har noenlunde samme interesser. Folk som har noe felles har en tendens til å gå bedre sammen. Det gjelder jo ikke de som bare har én hybel selvsagt.

5) Fyll ut nøye alle de parametrene som vi med hybel kan søke på. Er dere to stykker sammen om å søke så merk av det, så blir det enklere å finne annonser som passer tilbudet, for utleier.

6) Ikke selg inn egenskaper du ikke har. Det blir for dumt. Du kommer sannsynligvis ikke til å måke innkjøringen hver gang det snør, eller være den ryddigste jenta i byen. Men du må gjerne indikere i annonsen din at du faktisk HAR hørt om vaskemidler eller har generell ordenssans. Når det er sagt, så HAR jeg opplevd leietagere som faktisk har måket innkjøring uten å bli spurt (da vertskapet var for syke til å gjøre det..).

7) Ta gjerne med en venn/venninne/forelder når du kommer for å se på hybelen. Det gir et godt inntrykk av en eller annen grunn. Mer inntrykk er kanskje riktigere. Da er det lettere å velge deg.

8) Se etter steder der strøm/tv/bredbånd og slikt er inkludert i leieprisen. Så slipper du overraskelser du ikke vil ha.

9) Alle seriøse utleiere bruker standardkontrakter fra Forbrukerrådet eller tilsvarende. Og depositumskonto…det finnes banker som ikke tar gebyr for opprettelse. Selbu Sparebank for eksempel. Det er ingen forskjell for deg som leietager i kostnadene ved depositumskonto (siden utleier betaler dette), men hvis vi utleiere bruker noen tusen i året på gebyrer…ja da kan jo husleien stige for å dekke inn dette.

10) Ta bilder av hybelen når du flytter inn. Det er greit å ha egen dokumentasjon på hybelens tilstand ved innflytting. (Men skulle du være uheldig å ødelegge noe er det ikke noe som er viktigere enn å si ifra med en gang. Utleier har sannsynligvis garanti/forsikring på det meste, og det er innmari irriterende å få beksjed om at ‘den derre greia’ gikk i stykker før jul, og så se at garantitiden akkurat har løpt ut.  Dyrt er det også. )

God hybeljakt.

19 kommentarer

Filed under Uncategorized

19 responses to “Hybelvertinnens tips

  1. Hei! Kristine fra VG her. Nå har jeg lagt innlegget ditt som dagens anbefaling på Lesernes VG, kanskje poster jeg det på Facebook http://www.facebook.com/lesernesvg og twitter http://twitter.com/lesernesvg også 🙂

  2. Julian

    Dette var ein kjekk og informativ tekst som eg sikkert får bruk for om to år då eg skal ut og studere. Takker.

  3. Min

    angående punkt 9: Når det gjelder eventuelle gebyrer for opprettelse av depositumkonto som noen banker skal ha, er det faktisk utleier som skal betale dette, så det betyr fint lite for leietaker… Til gjengjeld er det utleier som bestemmer hvilken bank som kontoen skal opprettes i, – det regnes som en fordel for utleier at utleier bruker sin vanlige bank 🙂

    • Min, du har selvsagt rett i at utleier skal betale gebyret for depositumskontoen. Men i likhet med andre utgifter ved utleien dekkes sånt inn igjen via leien. Alle utleieutgiftene dekkes av inntektene, sånn er det bare, og så skal man jo gå litt i pluss også. Så hvis utleier sparer de tusenlappene i utgifter, så gjør også leietager det. Fordelen for alle er å finne en bank uten gebyret. Vår vanlige bank har 500 i gebyr (sist jeg sjekket). Det gir 2000 i årlige utgifter hvis alle studentene bor i ett år, rett til banken. Og det er jo meningsløst hvis man kan unngå det. Ikke sant?

  4. AT

    Det nåværende leiemarkedet er ekstremt urettferdig overfor studenter (som posten tar sikte på). Selve tipsene er varierende. De understreker det faktum at utleier har den absolutte (og urettferdige) makt. Urettferdig i den forstand at utleier ofte kynisk utnytter den sårbare posisjon leietager befinner seg i. Utleiere tjener grovt på stakkars studenter som ikke har annet valg enn å betale blodpris for leieobjekt i nærheten av lærestedet. I all hovedsak i byene.

    Hele posten kunne ha vært oppsummert med at man ikke vil få <> med mindre en annonse ble opprettet på sider som hybel.no. Hva innhold angår er det ren logikk, ikke noe å skrive en hel side om, det går tross alt på trynefaktor.

    Hva gjelder å ikke selge egenskaper en ikke har; så er jeg uenig. Som nevnt er det trynefaktor studentene blir bedømt etter i all hovedsak (og til tider kjønn), så det å tøye strikken litt, er av fordel, men man bør ikke overdrive.

    • Per Ahlsen

      Mener du i fullt alvor at det er urettferdig at utleier selv skal kunne velge hvem som får leie hos seg?

      Det er slik at det er nesten umulig å få kastet ut en leietaker. Dette er kun mulig ved manglende betaling, dersom det er spesifisert i kontrakten, og selv da tar det lang tid. I mellomtiden får en gjerne ingen penger og leiligheten ser ofte ikke ut etterpå. Dette har folk normalt ikke råd til. Dermed er man svært nøye med hvem man leier ut til.

      Det du kaller blodpris er ikke utleierens feil. Det er myndighetene som ikke bygger flere studenthybler og sikrer utleiers rettigheter i større grad (spesielt ift utkastelse). Det er heller ikke billig å eie hus i sentrale områder. Da må en få noe igjen i form av leieinntekter.

      Ift egenskaper en ikke har. Dersom en røyker blir det for dumt å si at en ikk gjør det. Dersom en vet at en ikke kommer til å måke snø, blir det for dumt å love at en skal gjøre det. Dersom en vet at en kommer til å feste høylydt hver helg, blir det for dumt å si at en ikke fester. Slike løgner fører bare til problemer senere.

    • Kaktus

      Dersom jeg hadde vært utleier, hadde jeg satt pris på å vite litt om den jeg hadde leid ut til. Det hadde tross alt vært min eiendom, en eiendom som forhåpentligvis skulle kunne leies ut flere ganger. Da er det en fordel at den holder seg i god stand, avleveres i samme stand som den ble mottatt i.
      Jeg hadde nok også tatt hensyn til omgivelsene, f.eks. kanskje ikke leid ut til festløver dersom jeg bodde i et område med mange barnefamilier. Jeg tror nok førsteinntrykket hadde hatt litt å si, jeg hadde heller leid ut til menneske med rene klær og ryddig hår, enn en som eimer svette og alkohol og har bukser som står selv av skitt.

      Kan forøverig nevne at jeg selv er leietaker, og har et veldig greit forhold til min huseier. Leier leilighet, så det blir ikke all verden med snømåking, men jeg har tilbudt meg å hjelpe til dersom noe skal males, flyttes etc, og han satte igjen alt av hvitevarer i bytte.

  5. Takk for tips 🙂 Mange lure ting å tenke på!

  6. Gjest

    Hybel.no fungerer. Har hatt 2 svært gode erfaringer med det. 🙂

  7. Ex-hybelkanin

    Jeg er nok ingen hybelbeboer lenger men en mann med eget hus (dog uten utleiehybel…) så jeg spør bare av nyskjerrighet: Hvordan forholder du deg til folk som har referanser fra andre leieforhold i forhold til de som ikke har det? Er det en nyttig ekstra «garanti» som dere benytter dere av, eller drukner det bare i de andre vurderingsfaktorene?

    • Jeg har selv aldri benyttet referanser for å finne ut om det er ok folk. Stoler på egen dømmekraft. Dessuten er det mange førsteårsstudenter som ikke har noen leieforhold bak seg enda, så da er jo foreldre eneste mulighet. Har møtt de fleste studentenes foreldre på visning eller senere. En generell prat om livet, skolen, hobbyer, fremtidstanker og slikt har en tendens til å avsløre mye personlighet. Det viktigste er å være tydelig på forventningene man har som utleier. Vi sier for eksempel alltid tydelig ifra hva vi aksepterer og ikke av fest/vorspiel, overnattinger, renhold og sånt, og da vet de om dette før de skriver kontrakt. De aller fleste forholder seg da til det man har skissert.

  8. I.L.

    Lurt med referanser hvis det ikke er en student. Utleieren min slapp da en prostituert som leieboer.

  9. Gøril

    Kjempe gode tips! Har bodd i hybelen selv ett år og Hege og Svein er supre hybelverter:)

  10. JK

    Jeg har i løpet av 7 år i Bergen bodd fire ulike plasser. Hver gang har jeg selv lagt ut annonse under «Ønskes leid» på hybel.no. Det har fungert utmerket hver gang. Da får man et litt færre antall leieobjekt å forholde seg til og man har langt større sjanse for å få tilslag på de enn i de tilfeller man er en blant mange. Når jeg nå skal flytte til Oslo brukte jeg samme taktikk. Fikk da et sted å bo etter få dager.

  11. Thomas S.

    Flotte tips! Bokmerkes og huskes, så jeg vet hva jeg skal og ikke skal gjøre når jeg om et års tid kommer til Trondheim.. 🙂

Legg igjen en kommentar

