Tårer i Tyholts elveleier

Nå må Rita våkne og sette i gang traumebehandling på trønderske veier.

Tyholt burde nå være sykkelfri sone. Jeg er ikke den første til å rope om forbud, men et forbud mot sykling er vel det eneste som kan virke forebyggende mot skader nå. Det er riktignok mengder av menn i kjeledress her for tiden, og det ser ut til at fortauene skal bli noenlunde hele før eller siden, men det går jo så treeeegt! Og så er det jo underlig at man fikser fortauet men lar være å fikse hullene i veien en meter unna.

Gå inn på fiksgatami og legg inn informasjon om hullene i ditt nærområde.

For huller er det, hundrevis, og de er både brede og dype og har skarpskårne asfaltkanter. Det rareste er at mye av dette koster ikke kommunen en krone. Det er jo NTE som skal betale for de største skadene. Bydrift skal bare sørge for at jobben blir gjort, skikkelig. Så hvorfor går det så forbanna tregt? En annen sak, …når asfaltleggerne fikser et fortau, og det rett ved er et digert hull i veien, …hvorfor kan ikke Bydrift si til disse folka at hullet skal asfalteres i samme slengen?  Maskinene og folkene er tilstede, asfalten er varm og klar for å valses ut…det er bare Ritas folk som ikke ser at man kan slå fluer samtidig, og kanskje spare noen benbrudd. Det som fresmtår som praktisk veifiksing for vanlige folk er sikkert underlagt en svært tidkrevende og dyr byråkratisk prosess for å finne ut akkurat hvike centimetre som skal asfalteres av hvem, når. Det burde være mulig å si til entreprenørene at kostnaden ved NTE-fiksingen har én gitt verdi, og at veiene i samme område skal fikses opp til sykkelkjørbar stand. Så kan entreprenørene dokumentere hvilke hull de tetter og få kompensasjon deretter. Hvor vanskelig kan det være å håndtere sånt på en logisk og praktisk måte?

Her for eksempel, rett ved busstraseen forbi Bunnpris Gourmet på Tyholt er det et hull som er ca 60 cm bredt og 12-15 cm dypt. Ved lunsjtid ligger dette hullet i skyggen av trærne som på bildet kaster skygge litt lenger mot Bunnpris. Vet ikke hvor mange syklister, skuterkjørende Strindaelever og andre  som har skadet seg her, men ser for meg at det å stupe over skuteren her, og lande rett i veibanen foran en buss neppe er sunt for helsa.

Og her, i veikrysset mellom Magnus Blindes vei og Øvre Bergsvingen, skoleveien rett ved Berg barnehage, her ser vi vagt to store hull midt i krysset og skimter flere hull litt nærmere selve barnehagen (rødt bygg).

Hullene her er også drøyt 50 cm i diameter og ca 10-15 cm dype.

Her er det dypeste og skarpeste av hullene i Øvre Bergsvingen. Midt i et veikryss med store hekker og lange skygger de dagene det er et snev av sol.

Det skal ikke rare uflaksen til, møte en bil, en unnamanøver, litt uoppmerksomhet, så går man på snørra.

Jeg skal ikke gjenta alle tidligere tanker om at Tyholt ser ut som en krigssone, men heller be tynt om at Bydrift får noen til å tette Tyholt før vi får noen alvorlige ulykker.

Og skulle noen lete etter det styggeste hullet, så er det i Harald Bothners vei, rett ved krysset Sigurd Slembes vei. En fiberstripe ligger nok ca 30 cm nedi gata der, og den har knapt noen grus over seg. Jeg kjører daglig over den grøfta, og håper det bare er bilen som vil ta skade.

Jeg gjentar bare FY FAEN som det ser ut. Sett på deg skarpsynet og la sykkelen og gjerne bilen bli stående hvs du skal inn i Berg skolekrets.

Og Rita, hvis du vil ha velgere her oppe, så bør du snarest sørge for at Tyholt ikke ser ut som et flomrammet område etter at vannet har trukket seg tilbake.

Advertisements

4 kommentarer

Filed under Uncategorized

4 responses to “Tårer i Tyholts elveleier

  1. Gerit

    Det er vel ulempen med asfalt, grusveier er litt enklere å vedlikeholde. Men fint at dere finner noe å angre på. Slike ting er så vanlig i bankrotte Berlin at folk er overrasket når en vei har ingen skader! Uansett er det markert at veier er farlig, og hvis det mangler på Tyholt-område kan man velge klage når skade oppstår?

  2. Åse Dragland

    Jeg kjører over fem «grøfter» i Harald Bothners vei hver dag til jobb. Bilen min ynker seg for hver passering. De er umulige å unngå. Og de gjør meg i dårlig humør hver dag! Jeg har ikke bedt om dem- så hvorfor må bilen min forringes av at noen ansvarlige ikke rydder opp etter seg?

  3. Kong Inges gate er og et sørgelig kapittel. Sjeleglad for at jeg ikke er forelder i skolekretsen. Hvor er FAU? Til opplysning så har Ingesgata stått på kommunens «prioriterte liste» i ganske mange år nå.. har trådd mine barnesko i den gata og kan ikke huske at den noen sinne har blitt hel-asfaltert.
    …men de kom og tok to hundre meter med fortau for noen år siden. Akkurat der hvor det henger mest busker fra eiendommene ut over fortauet fra før.

  4. Tilbaketråkk: Asfaltmirakel på Tyholt | Hege J. Tunstad

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s