Face-Off for vaskemafiaen

Nå skal jeg gjøre omtrent som Dan Brown og andre som avslører det innerste av en losje. Jeg skal avsløre litt om hvordan markedet rundt vaskehjelper egentlig fungerer.

Dette er et kvinneområde. Vi snakker mafiose tilstander. Tjenester som omsettes svart, med et melisdryss av hvithet rundt seg, som en falsk hud som gir inntrykk av noe mildt og spakt.

Think again.

Det er kvinnene som etterspør vaskehjelper. For å  få tid til å være perfekte, ihvertfall så nært drømmen som mulig. Jo mer karriereorientert og/eller perfeksjonistisk en kvinne er jo nøyere er hun med glansen i flygelets lakk og vinduenes blankhet. Det er et dop – det å få til barn, hus og jobb. Å kunne ta seg et glass vin til Frustrerte Fruer, vel vitende om at akkurat i dag er ALT på plass. Helheten, skiftetøy ved stabelen med jobbdokumenter, innhyllet i duften av fersk bakst. Det er ikke bare tull, det er nytelse. Kontroll, for så å slippe ned skuldrene før neste tak. Desperate fruer er villig til å gjøre mye for å få nettopp den lille pusten i bakken og følelsen av kontroll i et øyeblikk før kaoset igjen tar over.

Det blir direkte latterlig når arbeidsministeren plasserer vaskehjelpen nedererst på ransgtigen, eller når Kristin Clemet skriver på bloggen sin «For mange vil det være en drøm å gjøre slikt arbeid – enten fordi de står utenfor arbeidsmarkedet og gjerne vil inn, eller fordi de kommer fra et fattig land

Verken Clemet eller Bjurstrøm er i en slik situasjon at de kan ta sjansen på å hyre noen svart, så de har sannsynligvis aldri beveget seg inn på denne banehalvdelen, der ingen fagorganisasjoner eller lover hjelper eller beskytter de stakkars kvinnene som kjemper for livsassistanse (meg). Det er nemlig hos superkvinnene makta ligger, hos vaskemafiaen. Hos HENNE, som lar oss senke skuldrene.

Den Perfekte Vaskehjelpen er sjelden norsk. Hun representerer det stikk motsatte av hva økonomiavisene prediker for karriere.

1) Hun har sjelden utdannelse.

2) Hun snakker oftest ikke perfekt norsk

3) Hun er i det øvre aldersskiktet

Men, det hun derimot har er kunnskapen- Hun har vært hjemmeværende med barn og hatt ansvaret i familien i årevis, med lav inntekt og kan derfor:

a) Alle triks i boken på vaske- og vedlikeholdsfronten (alle!…)

b) Kan gi uvurderlige tips på matlagingsfronten (dette er kvinner som kan kjøpe en hel gris og bruke hver trevl til noe fornuftig) og disse tipsene leder til en kulturutveksling større enn noen offentlig kulturell sekk eller spaserstokk.

c) Er vant til ALDRI å ha god tid, og er derfor uhyre effektiv.

Dette er en kombinasjon av egenskaper som er så ettertraktet at disse superkvinnene praktisk talt kan velge og vrake i arbeidsgivere. Det er kun via bekjentskaper, tette nettverk, og etter lang tid på venteliste i ‘vaskelosjen’ at man kan få en mulighet til innpass, og kanskje sine sårt tiltrengte tre timers husservice en gang i uken eller fjortendagene.

Disse kvinnene har ofte et eget hierarki, der de eldre har yngre i sitt personlige nettverk. Har de beste ikke tid, så kan du få en yngre ikke-perfekt jente til å hjelpe deg. Hun er sannsynligvis student også, og ikke en erfaren ærekjær kunnskapsarbeider i hjemmet.

Den Perfekte Vaskehjelpen, er en fagarbeider som har 10-20 års opparbeidet erfaring (minimum), med arbeidsdager på 12-18 timer, 365 dager i året bak seg. Opplæringen har skjedd via mødre og svigermødres nitidige veiledning og iskalde nedlatende blikk ved middelmådige resultater.

Dette er kvinner som er trent av sin svigermor i å sjekke sømmene på kaffeduken, med røntgenblikk.

Jeg klarte å oppnå den status at jeg fikk en av disse inn i mitt hus. Hun kom for å vurdere forholdene da hun hadde noen timer ledig i kalenderen sin. Jeg var faktisk nesten nervøs. Skulle jeg få den desperat etterlengtede avlastningen?

Vel innenfor husets ytterdør snur hun seg og ser opp mot dørkarmen, drar en finger over den øvre karmen og ser på resultatet. Hun sier ikke et ord. HUN tar meg med på en omvsning rundt i mitt eget hus, og vurderer det med et blikk som ingen eiendomsmegler kan prestere. Vi har alle hørt morsomme historier om kvinner som vasker huset før vaskehjelpen kommer….og jeg kan bare bøye meg i støvet (jepp…det var der) og si at jeg skulle ønske jeg hadde gjort nettopp det.

Fra venninner hadde jeg hørt om dette vidunderet. Og hun innfridde. Aldri har jeg følt meg så kunnskapsløs som da hun kunne forklare hva de svarte prikkene i fugen bak badekaret var, og hvilken prosedyre og kjemikalier jeg måtte bruke for å bli kvitt det. Den innledende økta ble avsluttet med at jeg fikk beskjed om hva jeg måtte kjøpe inn, og hva jeg hadde i ‘lekser’. Makan til himling med øyne kan knapt matches av tenåringer i møte med foreldres regler. Jeg kunne vel ikke vite at ansamlingen av støv inne under kjølehjørnet nærmest var å torturere mine barns lunger? Eller at ren alkohol i vaskevannet gjør det mulig å holde vinduene rene hele året? (hint hint, og smekk på lanken for å la høststormene vises). Det var en sammenhengende økonomi- og biokjemitime å snakke med henne. Visste du at salt og aluminiumsfolie i vann effektivt pusser sølvtøyet ditt? Ikke ?

Nåja. Hvor lenge var Eva i paradis? Jeg får sannsynligvis aldri innsikt i hvorfor min superkvinne aldri ville bli værende hos meg. Kanskje var vi for rotete? En gjeng slasker? Bød vi ikke høyt nok i pris? Det er jo ikke alle møter som leder til faste forhold.

Man kan si mye om vaskehjelper, svart arbeid eller hvitt, rangstigen og drømmejobben. Men ikke kom å påstå at disse servicepersonene ikke er kunnskapsarbeidere, eller maktpersoner. Jeg unner både Hanne B og Kristin C noen timer læring fra en sånn superkvinne, men de må selv opparbeide seg nettverk og innpass for å få tilgang i vaskelosjen. Jeg har falt ut, og må nøye med med en overpriset engel med hvitt regnskap… (kødda, vi senker standarden og overlever…det er FOR kostbart å betale 600 per time for en middelmådig mopp-svinger)

Legg igjen en kommentar

Filed under Uncategorized

Legg igjen en kommentar

