Vanvidd og glede

Jeg kunne tenkt meg å gå en lang tur sammen med Elin Ørjasæter. På en måte føles det som om jeg allerede har gjort det, etter å ha lest boka hennes ‘Det glade vanvidd‘ som kom i går.

Betroelser og betraktninger omkring hverdag, arbeidsliv og samfunnet deles fortløpende med akkurat like skarpe spissfindige og alt annet enn politisk korrekte formuleringer. Det er slikt venninner på trimtur deler, dagens frustrasjoner omkring barn, mann, jobb, foreldremøter og dugnader. Som regel får man en telefon som begynner omtrent slik;

-Er du opptatt? Jeg bare MÅ gå en tur, lufte meg litt…og så MÅ jeg fortelle deg om…du skulle bare VISST!

Og så går man med raske skritt og enda raskere snakketøy, og velter ut av seg omfattende referat fra foreldremøte der man kanskje ikke ble kåret til dagens foreldrehelt. Og så ender foreldremøteraljeringen i slakt av skolesystem, filleristing av pedagogisk føleri, og oppramsing av siste artikkel man leste om akkurat dette, eller noe som er nært nok til at det duger som ammunisjon i den verbale mitraljøsen. Alle livets sider berøres, fra storpolitikken til det som er aller nærmest hjertet. Personlig blir jeg mest grepet av den sterke  mors-trassen. Kjærlighet utøvd fra skyttergraven.

Slik er boka til Elin Ørjasæter. Herlig. Et standupshow som er skrevet ned. Et show som deler salen i de som elsker Elin og de som definitivt ikke gjør det. Jeg havner i første kategori.

Mine favorittsitater, kronologisk:

*Når angst og moralisme får overtak, mister mødre all anstendighet. (nettvett)

*Biologi kan overvinnes, men det er ikke spesielt trivelig mens det pågår. (Næringslivskvinnen)

*Diagnoser er inngangsbilletten til økonomisk trygghet for alle dem som sliter i arbeidslivet. (trygdede kvinner)

*Det finnes ikke noe som er mer truende enn når noen mener man er uskikket til å ta seg av barna sine. (krigen i nabolaget)

*Problemet med gode mennesker, tenker jeg, er at de tror andre er like gode som dem selv. (…glade gutter)

*De var kanskje stygge, feministene den gangen. Men gud fader så mye de fikk gjort. (lesbelook)

*Det finnes ingen daglig rødvinsglede uten spor av avhengighet (alkoholen)

*Han var både mann og lege, og kom dermed med en kvalifisert dom over både min skjønnhet som kvinne og min tilstand som pasient. (kosmetisk kirurgi)

*Vi som kaster, utgjør første frontlinje mot økonomiske nedgangstider. (oppvaskmaskinen)

*Jeg takker fire generasjoner for alt de samlet. Ikke fordi jeg fikk ting, men fordi jeg fikk historie. (tingene)

*Å politisere språket, for å fremme politisk riktige holdninger, er å skape et ensrettet og farlig samfunn. (mangfoldsdirektoratet)

*For oss karrierekvinner var «utbrent» en bekvem diagnose, fordi den var så åpenbart total (man får helt fri, med en gang) og like åpenbart midlertidig (ingen betviler at man er ved sine fulle fem og kan fortsette karrieren når utbrentheten er overstått). (diagnoser)

*Diagnostisering er tidenes øvelse i unnfallenhet overfor de svake. (de ville barna)

*Det finnes ingen grenser for hvor gode liv vi kan få hvis vi bare optimaliserer livsstil og medisinbruk tilstrekkelig elegant. (lykkepiller)

*Den norske mannen er verdt å elske fordi han kan kunsten å ta seg sammen. (mannen)

…hva venter du på? gå og skaff deg boka!

1 kommentar

Filed under Uncategorized

One response to “Vanvidd og glede

  1. Hei! Så gøy at du likte boken! Jeg la inn en link til
    anmeldelsen din fra min Facebook-side. Bra språklig bilde det der med «kjærlighet fra en skyttergrav» kjenner meg igjen i det. Elin

Legg igjen en kommentar

