Feminister fjerter for lite

Gratulerer med dagen flinke flinke piker.

Hør her. Dere Feminister fjerter for lite. Ikke raper dere heller, i de røde strømpene. Selv de mest innbarka bøllekursevangelistene blant dere begrenser seg til å la være å barbere leggene. Det er ikke mye frisinn over dette. Kvinner er i det hele tatt svært reserverte med tanke på kroppens naturlige funksjoner, slik vi er drillet til å være fra vi var små og enten tasset rundt i prinsessekjoler eller var sjalu på de som gjorde det. Feministene har hatt feil fokus. Det er ikke noe galt i å like glitter, stas og rosa kjoler, og være søt. Problemet er at noen mener det hører en bestemt adferd til jenter.

Det er her vi finner en vesentlig del av forklaringen på hvorfor voksne kvinner generelt er mindre konkurranseorienterte, flinkere til å være rolig, og stort sett veldig omsorgsfulle med vår omgivelser, i stedet for å gyve på for å gjøre noe gøy for oss selv. Alt som er spontant og selvsentrert blir avlært før første skoledag.

Kvinners ego drepes nemlig ganske effektivt før vi får mulighet til å bli kjent med det. Ikke rart da at vi ikke søker på stillinger der lønna er resultatbasert, kniver om styreplasser og går for jobber der lønna er det viktigste.

Betinget egodrap

Egodrapet skjer ikke i det jenter blir iført de søte prinsesseklærne, men når vi ber dem om å oppføre seg slik man skal når man har på seg slike kjoler.  Hvor mange mødre er det som heier på 4åringen når hun i fotsid lilla nylonkjole med kapper og vinger prøver å klatre gjennom tornebusker og opp til toppen av parkens høyeste tre? Eller hugger stein?

Guttelek er anneredes enn jentelek fra de er en 2-3 år gamle, og konsekvensene vises når de bli voksne, med en repetisjon av de kjønnsrollene vi allerede har.

Det er lansert et utall forklaringer, både biologiske og sosiologiske. Jeg tror det handler om at voksne begrenser adferden til småjenter i større grad enn gutter, og at resultatet blir at jenter betinges inn i en ‘snillere’ rolle enn det man har medfødt personlighet til. Betinging  er sterke saker, bare spør hundeeiere eller psykologer.

Snille søte piker læres grundig opp til å bli slitne flinke piker rett og slett ved at den omsorgsfulle adferden blir påtrykket med klapp og smil, positiv forsterkning fra mor og andre kvinner, mens alt som minner om krig, slossing, bryting og herjing – barneverdens utgave av konkurranse og posisjonering – blir fnyst av og på alle måter avvist i forhold til de små damene.

Jenter er ikke nødvendigvis roligere og mer omsorgsrettet fra fødselen av.

Et eksempel fra hjemmefronten; I går kapret 3åringen min iPad’en for å høre på eventyr. Askeladden og ‘et eller annet…’…jeg er usikker på hva det het, men det innebar en del slakting, blant annet av trollets datter (utrolig at dette fortsatt er tillatt å høre på…). Etter eventyr ble det leking med dukker. Jentene mine har ufattelig mye dukketing, og en del av det er fortsatt helt og pent. Men  nå var jentungen inspirert. Dukkehusets spisebord ble plassert på gulvet, barbiene satt på linje (både Barbie, hennes venninner og Ken og kompiser). De skulle slaktes. Dukkene havnet på bordet, og med en rosa kam med gyllen blomst ble de forsøksvis slaktet. Deretter ble de slengt oppi Barbiehestens vogn, i haug. De ferdigslaktede dukkene…(for fascinert til å huske å ta bilde)

Det var interessant å observere. Jeg tror nemlig dette er et klassisk eksempel på hvordan jenter, på samme måte som gutter, tar til seg omgivelser og opplevelser og bruker det i sin hverdag og utvikling. Jeg tenkte mitt der jeg satt og hørte hvordan dukkene ble partert.

Jentene opplever i mye større grad å bli veiledet, betinget, til en reservert adferd i forhold til sine omgivelser, enn hva guttene gjør.

Kanskje er noen jenter sjenert litt lenger en hva den gjennomsnittlige gutt er, men prøv å ta et steg tilbake og følg med.

Når (de tror) ingen ser på, så vil også en sjenert liten pike gripe trommestikker og slå villt rundt seg.

I likestillingens tegn er det nok fornuftig å la jentene utvikle seg uten forståsegpående prektige voknse til å styre dem i flinkis-retning.

Jenter har all tøffheten og konkurranseinstinktene i seg, men det er skjult bak en tvangstrøye av pådyttet søthet.

Den beste måten å ta vare på tøffheten, konkurranseinstinket og naturlig lederskap i kvinner, er å la småjentene herje vilt i en sky av glitter, le høyt når de slipper en fjert selv far ville vært flau over, og krige med maskaraen som pistol. Ikke temme dem ned til fremtidens utbrente flinkiser. Her har vi noe å lære av menn, altså den frisinnede selvtilfredse fjertingen, eller i det minste den sinnstilstanden som står bak.

64 kommentarer

Filed under Uncategorized

64 responses to “Feminister fjerter for lite

  1. Hei Hege, Magne fra VG Nett her. Nå har jeg lagt innlegget ditt som dagens anbefaling på Lesernes VG.

    • liz

      Hei. Veldig mye sant i det du skriver, men hvorfor skal det være alltid være vi jenter som skal under lupen. Blir hele tiden stilt spørsmål rundt hunkjønnet og hva de enten skal gjøre eller ikke gjøre. Jeg ser lite av disse diskusjonene som dreier seg om hankjønnet. Bare lei av at jentene våre skal «påføres» lavt selvbilde fordi de skal være enten slik eller slik. Det må da være aksept for mangfoldet både hos gutter og jenter.

  2. Jeg er helt enig med deg. Endelig noen som har forstått det!
    Jeg håper bare at jeg får en dag en datter slik at jeg kan bevise for min omverden at det er sant.

    Hilsen, Thea

  3. FLOTT skrevet! Signerer denne 🙂
    Jeg kommer fra en del av Norge hvor vi naturlig banner mye (gjett hvilken), og der er det ikke noe big deal, men etter jeg flytta til motsatt del av landet har jeg ofte fått høre «søte jenter banner ikke»… eller «søte jenter snakker ikke høyt». Ikke det at den nordre delen av Norge er så veldig mye bedre, men det med språket har bare gjort meg svært obs på akkurat dette du sier. Jenter blir ofte påtvunget (bevisst eller ubevisst) den søte trøya, og skal ikke gjøre slike ting gutter driver med. Bare se på klesindustrien! Det er jo nærmest komplett umulig å finne ett plagg som ikke er rosa eller lilla.
    Er nesten lettet for at jeg har gutter, for føler det er enklere å oppdra dem i ett samfunn hvor gutter er gutter, og jenter er prinsesser.

    • Mikey

      Pussig, jeg er selv vokst opp i Nord-Norge og opplevde at det var svært lite rom for å være jentete. Man skulle være tøff som gutta, for den adferden er mer verd tydeligvis. Er det mer akseptabelt at menn raper og promper i offentligheten? Det har vært alt annet enn applaus når jeg har vitnet slik oppførsel.
      Aktiviteten «la oss sloss, denge løs og oppføre oss som bavianer» har jeg merkelig nok aldri likt, men så er jeg en skikkelig søt liten jente, jente da.

      Til tross for at jeg elsker sminke og mote og er kun voldelig i dataspill så har jeg ikke endt opp som en stakkarslig tøs som løper mannens ærende. Jeg lever i en behagelig singel boble. De tøffe jentene jeg gikk i klasse med derimot….vel de var nok bare tøffe utenpå, skjønt alenemorlivet er nok ganske tøft ja.

      • Så gøy. Jeg vokste også (delvis) opp i nord. Det er mye friere der. Og både fiskeenkene og alenemødrene er vesentlig tøffere der enn hva jeg har møtt ellers. Det er vel også en stor forskjell på å få være seg selv, og å være en del av et tøfft miljø. Jenter trenger ikke å være beintøffe hvis de ikke er det, men de må også slippe å være ‘søte og snille’ hvis det ikke er naturlig for deres personlighet.

  4. MullahMogwai

    Fantastisk. Takk for god lesning.Er så enig så enig 😉

  5. Jokke

    Nurture VS Nature debatt på gang? 🙂
    Vanskelig å si om dette går eller ikke, mye som har blidt testet med hvordan oppveksten blir fremlagt og resultat av det.
    Er så mange som bryter med oppveksten likevell og går sin egen veg.
    Så jeg tror det ligge dypt inn i vær enkelt menneske hvordan man agerer i de ulike situasjonene og hva slags menneske man blir til, leder eller følger, og hva man prioriterer i livet og hvor hardt man går for kariere.
    Finnes mange kvinner med samme bakgrunn der noen blir sterke ledere som kniver om rankering og posisjoner, samt andre som går i en helt annen retning.
    Vi er alle ulike personer og hva vi blir til tror jeg bare oppveksten er en liten del av. Nature vs Nurture forskning har vist at folk går sine egne veger og at oppveksten har en ganske liten innvirkning, men en innvirkning likevell. Men i det store bilde lite avgjørende på om datteren din blir karriere kvinne eller ikke.

  6. Hei
    Takk for innlegget!
    Som forelder til både gutt og jente, har jeg også undret meg over forskjeller, grublet rundt spørsmålet om karakter, kjønn eller miljø. Det eneste problemet jeg har med synspunktet ditt er at når kvinner «tar etter» menns sinnelag i enkelte saker, slik jeg tolker at du tar til orde for, blir det for meg som når hvite middelaldrende kvinner og menn plutselig melder seg på kurs i afrikansk dans eller magedans. De vil så gjerne… men det blir ikke helt autentisk. Ja, jeg vet dette er et lite politisk korrekt synspunkt. Det virker som kvinner er verdensmestre i å finne feil og mangler ved seg selv, også i sin mentale utrustning for å møte livet. Kanskje man heller skal gå inn i seg selv og finne en sinnstilstanden i seg selv snarere enn å tro den ligger der ute og kan etterapes? Hvor ligger for eksempel styrken i det du kaller «det søte», fordi jeg tror det ligger enorm styrke i den. Trekk du mener kvinner har for lite av, som konkurranseinstinkt, liten respekt for risiko, klatrevilje etc er også ting som finnes på innsiden — et sted dypt inne i oss. Det gjelder bare å finne veien inn. Jeg kan nevne mange styrker som ligger i det du kaller «det søte» — det er styrker vi gutta ikke har og skulle gjerne hatt mer av. Les Gilgamesh!

    • Styrken er i kvinnen, i alle hennes fasetter. Og jeg har absolutt ingenting imot det søte, bare å bli begrenset til det søte alene. I sin totalitet er kvinnen fantastisk, det gjelder bare å være hele seg selv.
      🙂
      Og jeg har lest Gilgamesh…

  7. Veronica/Mentale Godtepose

    Haha, herregud, partere dukkene! Nei jeg ble vel kanskje utsatt for det samme selv, men med årene nyttet det ikke. Da jeg flytta ut fra min gale mor så er det ikke mye som vitner om prinsessekjole i grunn. Når jeg tenker etter, var hun veldig sånt «men det skal ikke jenter like!»…. samtidig som hun også sa at det var helt greit å ha guttevenner… ???

    Jeg gjør det jeg har lyst fordi jeg har lyst, ikke fordi jeg er «rett» kjønn. Men får selv i 20årene høre at «sånt gjør man ikke!» «neivel, hvorfor ikke?»… Så lenge jeg ikk skader noen, HVORFOR IKKE?! Fordi det provoserer at jeg tenker selv og ikke er «flink pike» lengre?

    Det blir ikke likestilling før jenter slutter å rakke ned på seg selv og andre heller, sier jeg. Vi tar jo med oss denne egodrepingen i voksen alder mot hverandre. Orker ikke når kvinnfolk syter over hvor feite de er og alt dette her. Da går jeg. Vet ikke hva jeg skal si, men jeg vet hva jeg har LYST å si: HOLD KJEFT OG LIK KROPPEN DIN – MANNEN DIN OG CA HALVE RESTEN AV VERDEN GJØR DET. Å dra seg selv ned i gjørma gjør absolutt ingenting for verken sinn eller likestilling.

  8. Nydelig innlegg, jeg er ganske så enig i det du skriver.

  9. Haha, kjempebra! Likte spesielt godt delen med barbiedukker.. Jeg vokste selv opp med to storebrødre. Vi lekte i skogen, jeg likte å smi med kniv og å bygge hytter i skogen. Tro meg, jeg ELSKET prinsessekjolene også, og gjør det den dag i dag, men fjerter noen, ja, da LER jeg. Jeg savner også dinosaursamlingen min som jeg hadde når jeg var liten.
    Mine foreldre var nok vant med foregangsguttene, og jeg tror det er grunnen til at de lot meg herje som jeg ville. De kledde meg i kjoler til fint, men om jeg ville ha med meg dinosaurene eller militærbamsen min, så fikk jeg det.
    I dag studerer jeg 200 %, jobber 43 % og er verneombud. Jeg anser meg selv som ganske smart og kunnskapsrik. Jeg elsker å gå i pent tøy og å være feminin, men jeg hater å bli sett ned på i diskusjoner pga kjønnet mitt.

  10. Britt

    Vidunderlig formulert! Synes du setter fingeren på noe viktig. Vi må bryte linken mellom utseende og adferd.

    Jeg har vært inne på en beslektet problemstilling på min blogg:

    http://detenemeddetandre.wordpress.com/2010/11/05/om-gutter-og-jenter-eller-skoletapere-og-arbeidstapere/

    • Det er jammen befriende å bli voksen nok til å drite i å være den flinkeste som alltid leverer perfekt. ‘godt nok’ og tid til en kaffe er en mye bedre hverdag. Det bygger forresten bedre nettverk også, som igne er veien videre. Nei takk til ‘flink pike’ heretter. Nå insisterer jeg på at 5klassingen skal slurve litt innimellom, og digge en og annen feil på prøvene. Det føles fortsatt snålt, men det er nok lurt
      🙂

  11. evy

    Er såååå enig! Man er så fokusert på hva som er gutt og gutteadferd og hva som er jente og jenteadferd for å liksom argumentere mot feminismen at man ikke ser hvor mange man sårer. Er det så innmari nøye hva man liker å leke med eller hvilken farge man foretrekker? Hvorfor kjefte på sønnen din hvis han liker rosa eller ikke digger din forkjærlighet for biler?

    Jeg strevde alt jeg kunne når jeg var barn for å like å gjøre de tingene man mente at jenter skulle gjøre men jeg syntes at pusling med dukker var så skrekkelig kjedelig og at å bygge ting var gøy! Jeg var herjete og høyrøsta og elsket å klatre, løpe, hoppe osv. I min oppvekst fikk jeg stadig tyn av lærere for å gjøre ting som ikke var passende for søte småpiker og jeg ble starffet hardt i orden og oppførselbedømmelsene for tinge som de bare lo av når gutta gjorde det og konkluderte mildt med at gutter er gutter.

    Hvorfor skal jeg og alle de andre som har det slik – både gutter og jenter – hele tiden måtte forklare hvorfor vi ikke liker det som forventes av oss og hele tiden bli utsatt for granskende øyne i forhold til om vi er hetro eller ikke? Ok så liker majoriteten av jenter dukker og majoriteten av gutter bråkete mekaniske ting – men hvorfor er dette noe å lage så mye fuss ut av? Er voksne med på å legge til rette for mobbing når de er så opptatt av hva som er «normalt»? Små gryter har også ører….

    Man klager stadig på at gutter har «dårlige vilkår i skolen». Jeg tror at foreldrene har skylden i at det blir som det blir. De vet godt at jenter må være frøken flinkis for å gjøre det bra, mens det ikke er så nøye med gutta – de ordner det seg for uansett. De pusher jentene hardere og krever mer av dem enn de gjør av sønnene. Derfor mener jeg at guttene presterer dårligere.

    Vi glemmer også at markedsførerne elsker denne perverse voksenfokusen på at min gutt han er typisk gutt han og jenta mi – hun er jaggumeg en skikkelig jente. De får jo solgt dobbelt av alt som de klarer å produsere i to utgaver for jenter og gutter. Det er jo en kjempetrussel for det gedigne markedet for barneting dersom vi skulle begynne å kreve kjønnsnøytrale varer og la ting gå i arv mellom søsken.

    Jeg synes det er påtide at vi voksne nå begynner å bli voksne: se litt stort på ting: kjøpe kjønnsnøytral kvalitet som kan gå i arv og motivere barnas stayerevne og interesse når de er noe de liker. Slik blir de trygge, dyktige, sosialkompetente voksne.

  12. UllVott

    Veldig godt poeng…. Jeg vet ikke hvor mange ganger folk har sett overrasket på meg når jeg har snekret sammen f eks et skap fra scratch på egenhånd, rusler ut på jordet med slegga for å reparere et gjerde eller står med snøfreseren i ene hånden og masse stygge ord i den andre «Men, klarer DU det da? Du er jo jente…»

    • Matcher den med den deilige følelsen av å ha slipt ned kjellertrappa med en skikkelig bråkete maskin, eller hugget ved på akkord…ikke fordi man måtte, men fordi det ga en deilig følelse av makt og kraft. Herrlig.

      • Mikey

        Slike ting var plikt på gården jeg vokste opp. Det var ikke rom for å gråte og man måtte være istand til å ta igjen hvis man ble mobbet (Psysisk/fysisk). Mitt feminine ego måtte vente. Kan ikke si vedhoggingen ga meg noe annet enn en varm vedovn.
        Da jeg fant ut at jeg aldri kunne bli maskulin nok, bestemte jeg meg for å bli fashionista.

  13. Hei alle

    Takk for kommentarer og historier. Tydelig at jeg ikke er alene om å observere at jenter har et bredere register enn det vi heier frem.
    🙂
    Hege

  14. Vingestekket

    Og derfor går de oftere til psykolog,er oftere sykmeldte på grunn av depresjoner og griner mer- helt naturlig.Noe er ødelagt og må repareres.

  15. Et fantastisk bra innlegg! Du har så rett så rett, frihet er mer enn å «slippe» prinsessekjolen, for å kunne ha en fri identitet må barna slippe «jentepakken». JA til barns frie utfoldelse, uten foreldres push inn i feminine/maskuline barneroller.

  16. Johanne

    Så herlig, takk for fantastisk innlegg, og fine kommentarer!
    Jeg har i laaaaaaaaang tid vært gjennom mange heftige diskusjoner om akkurat dette temaet, og trodde jeg var helt alene om å ha denne oppfatningen!
    Deilig å se at jeg har meningsfeller.
    Jeg hadde selv en veldig fri barndom (les fikk lov til å gjøre det som er naturlig for de fleste guttebarn å få lov til), og har hørt meg selv bli omtalt som «du var alltid skitten da du var liten». (jeg passet ikke helt inn i bildet «søt pike») Jeg fikk jo lov, så tvillingsøsteren min og jeg klatret rundt i trærne mens de andre søte pikene som ikke fikk lov til å bli skitne stod på bakken og så på.
    Denne friheten nyter jeg godt av i dag. Det har gitt meg en tro på meg selv som ikke mange jenter er forunt, men som jeg tror er mye av grunnen til at gutter/ menn oftere har den rolige troen på seg selv.
    Det å være tvilling og alltid bli sammenlignet i alt man gjør trigget i tillegg konkurranseinstinktet, som lever i beste velgående hos meg.
    Jeg er i dag selvstendig næringsdrivende, noe jeg delvis takker mine foreldre for. Mine tre søstre med tilsvarende fri oppdragelse er også selvstendige næringsdrivende, eller på springbrettet til å bli det. Jeg tror ikke vi har noen spesielt sterke grûndergener, men fikk en utradisjonell oppdragelse i forhold til mange andre.
    Relevant litteratur for denne tematikken er Liza Marklunds bok
    «det finnes et eget sted i helvete for kvinner som ikke hjelper hverandre», hvor hun tar for seg akkurat dette om hvordan barn helt fra de er nyfødt blir formet inn i kjønnsroller, og konsekvensene av det, ref. gutter blir skoletapere.
    Gratulerer med dagen kvinner, og takk igjen for et godt innlegg!

  17. Espen

    helt enig med deg, jenter bør gjøre mer som de vil og slutte å la foreldre og «feminister» definere hva som er kvinnelig

    det er det jeg liker best med norske jenter at de «fjerter» litt mer en jenter i andre land

    mamma fiser og raper når behovet melder seg og jeg synes enda det er morsomt selv om jeg er blitt 28 XD

  18. Kirsti

    Så sant, så sant!

    Jeg har nok en litt større reservasjon mot prinsessekjolene – delvis fordi de i sin allstedsnærværelse har noe med visualisering av søt pike-stereotypen å gjøre, men ikke minst fordi de erfaringsmessig er noe hemmende for utagerende treklatring… 🙂

    Du treffer imidlertid spikeren på hodet når du peker på at det er begrensningen av adferd som er hovedproblemet, ikke ytre staffasje. I motsetning til hva mange synes å mene, kan jenter godt være både pene OG tøffe/intelligente – og de bør praktisere alle adferder som noensinne har fått stempelet «ukvinnelig» jevnlig, om ikke annet så for treningens skyld.

    • Jepp
      Vi burde spise lunsj og rape høyt etterpå…hehehe…da tipper jeg vi fikk snudd noen hoder..

      • Ja, jeg er enig i spis og raaap!
        Jeg ler høyt når jentene mine tør å vise seg fram, maskuline, eller feminine… og om de serverer en raaap ved bordet, kan jeg ikke annet enn å le, for om vi presser på for mye fordommer, vil mye av menneskers innbygde egenskaper kues, og de vil tørre mindre, mestre mindre… enn de guttene som turer fram, eller mindre enn de jentene som får utfolde seg.

        Mine to jenter (8 år og 6 år) bor nå til mamma, så til pappa…
        Jeg kan dermed fritt få la dem være seg selv, og jeg ser de koooser seg med å få være mer fri i oppførsel, men uten å være fæle eller snakke stygt.

        Raaap… ja takk!
        Slikt bygger konkurranse og frihet … til egne valg!

  19. de Beauvoir

    Vi burde også slutte barbere oss under armene, og flashe ubarberte legger nå når våren og sommeren kommer. Kan love dere at den som tør gjøre dette vil tiltrekke seg mye negativ oppmerksomhet, både fra menn og kvinner. Det gir en en sterk erfaring av hvor sykt opptatt av kvinnelig utseendemessig konformitet folk flest er.

  20. Ardhanari

    «Det er her vi finner en vesentlig del av forklaringen på hvorfor voksne kvinner generelt er mindre konkurranseorienterte, flinkere til å være rolig, og stort sett veldig omsorgsfulle med vår omgivelser, i stedet for å gyve på for å gjøre noe gøy for oss selv. Alt som er spontant og selvsentrert blir avlært før første skoledag.»

    — Vel er det kvinnedag, men den kan jeg ikke la stå uimotsagt. Hvorfor er litteraturvitenskap, kunst og andre «gjør det du føler for heller enn det som er fornuftig»-fag stappfulle i kvinner, mens alle de kjipe fagene som gir deg økonomi til å være en god forsørger er stappfulle av menn?

    Grunnen til at mange (men langt i fra alle) kvinner er passive og lite konkurranseorienterte, er fordi de slipper unna med det.

    Skal dette bli likere, må man gjøre muligheten til å hekte seg på en partner med mye penger og la seg forsørges like urealistisk for kvinner som den er for menn — man må gjøre det like flaut å velge å studere kunsthistorie, heller enn å velge mekanikerlinja eller noe annet man kan tjene godt med penger på — og man må gjøre det like urealistisk å være passiv i en kurtisesituasjon.

    Men for all del, rap og fis til det blir tomt, det er bare sunt! 🙂

    • Herlig med litt motbør.
      Er ikke enig med deg i årsaksforklaringen, men det er et interessant fenomen du peker på.
      Med litt kreativitet kan man kanskje tjene gode penger på kunsthistorie, eller ihvertfall bidra til utvikling av faget. Jeg verdsetter alle fagene og deres egenart, og synes alle bør følge sin egen vei, talent og drøm.
      🙂

      • Ardhanari

        Jeg er ikke noen motstander av disse fagene, og tror det går an å tjene penger på de hvis man bare er kreativ nok. Men det er vanskelig, og jeg tror ikke det er grunnen til at noen velger å studere sånt.

        Jeg tror egentlig at denne tanken om at man skal følge sin egen drøm til enhver pris har gått litt langt. Noen ganger smaker det til og med av en slags merkelig moralisme. Det er dessuten en tanke som bare er realistisk for middelklassen og opp i rike land, og som kanskje til og med kan fungere negativt for de som ikke har evner eller ressurser til å leve opp til drømmene.

        Ingen drømmer om å bli vaskekoner eller fabrikkarbeidere – men vi trenger vaskekoner og fabrikkarbeidere! Kanskje til og med mer enn vi trenger popstjerner og motedesignere.

        ..merker jeg ble litt sidesporet der, men ja, godt å se noen som setter pris på litt uenighet 🙂

  21. Jeg ER så glad for at du tok opp dette med fjert! Det er mange som tror at damer ikke fiser, nemmelig! Jeg har forresten aldri lekt typisk jentelek som liten, heller, men jeg er fortsatt ganske så damete av meg som voksen 😉

  22. Takk for fint blogginnlegg og mange morsomme svar 🙂
    Kjenner meg igjen i mye av det du skriver.
    Men dette kan kompliseres ytterligere…. Samfunnet (da mener jeg Norge og Norden) går kanskje i retning i at vi i større grad setter pris på «feminin» adferd? Dvs. at kvinnene i fremtiden vil ha større suksess i arbeidslivet? Uansett, er vel skolevesenetallerede i dag i større grad tilpasset snille piker enn bøllete gutter? Da vil jo gutta tape til slutt. Poenget er jo at vi ønsker likestilling. Ikke at kvinnene skal «vinne». Er løsningen å slippe jentene litt mer fri – og holde gutta mer i øra?

    • Nei pinadø, alle må få ha en viss bredde, rosa eller lyseblå eller begge deler. Det blir ikke bedre av å holde igjen gutta, mye bedre å heie frem frisinnede jenter. Likestillingen har alfor mye fokus på at ‘stakkars myke verdiene må bli mer verdt’…og det må de gjerne, men ikke alle passer inn i ‘myk kvinne’… kanksje de passer delvis inn der, men er bråtøff også? Eller ikke. At jentene er ‘skolevinnere’ er bare fordi realfagene, de morsomme sidene ved dem, ikke kommer før på ungdomsskolen (knapt nok der) og da er løpet kjørt. 10åringen min for eksempel ville elsket å ha kjemi og elektronikk…kanskje på videregående? Selv hatet jeg å bli fortalt at ‘besvarelsen din er veldig bra, men du kunne gjort deg mer flid med forsiden.’…som om border og smilefjes gir relevant kompetanse for livet…kanksje i forhold til å elske interiørblader slik vi visstnok skal (og som jeg gjør på tross av bordefrie besvarelser på barenskolen)… Jenter må få slippe å leve et liv uten skrubbsår. De blir så syke av det på sikt.

  23. Jens Pettersen

    La oss dele verden inn i intellektuelle mennesker og ikke-intellektuelle mennesker.
    Ikke-intellektuelle mennesker leser ikke lange blogger om kvinnesak.

    La oss så dele opp gruppen intellektuelle mennesker i intellektuelle menn og intellektuelle kvinner.

    Gruppen som består av intellektuelle menn synes uansett at det å rape offentlig, det å slå til folk i trynet, det å skrike ut, hive flasker, spy på gata, le høyt når man slipper en skikkelig promp, er rimelig undermåls.

    Gruppen som består av intellektuelle menn synes og at det å kle seg noenlunde helhetlig og moderat ut i fra situasjonen er ganske fornuftig, og synes at folk som tydligvis driter i dette er rimelig undermåls.

    At mange kvinner tror en generell holdning i retning konservatisme er et spesielt og unikt angrep på akkurat deres egne unike og fantastiske egenart som kvinner er rett og slett dumt.

    Jeg kom over en sånn jente selv. Vokst opp i en rik familie. Hadde en forestilling i sitt hode om noe hun så på som «Alfa-Kvinne». Gjorde og sa ting fordi hun forestilte seg (i nærmest voksen alder) at var på en eller annen måte «tøft» og «Alfa-Kvinne». Jeg sa ifra at jeg syntes hun var en skikkelig stor og bortskjemt dust.

    I dette tilfellet snakker noen om hvor fantastiske, unike, kraftfulle, geniale og nærmest magiske kvinnen og kvinnens natur er. Når så du sist en mann snakke om menn på den måten?

    • Interessant analyse av leserkretsen.
      Menn snakker ikke, de gjør… og det burde kvinner gjøre mer av.
      Stilig at du hjalp en jente ut fra en tillært rolle, hun sleit sikkert med et vannvittig forventningspress. Du gjorde henne antagelig en tjeneste.
      🙂

    • Mikey

      Tommel opp til deg.
      For en som er vokst opp i et miljø hvor både kvinner og menn er stolte over sin uvørne oppførsel (alt det du nevnte Jens og mere til) så må jeg si jeg er rimelig lei. Nei jeg vil heller ha folkeskikk enn å være alfakvinne. Det går også ann å være praktisk uten å være brautende.
      Fra et feministisk synspunkt så er det ganske sykt at det feminine blir sett ned på av «sterke» kvinner.

    • Gode poeng! Jeg fårstår ikke helt at fising, raping eller annet som karakteriseres som ufin oppførsel skal få fritt spillerom verken hos jenter eller gutter, selv om jeg i innlegget forstår det som mer symbolsk. Gutter vokser også opp med forestillinger om hvordan et skikkelig mannfolk skal være, og at det dermed ikke er noe særskilt for de søte små jentene. Jeg er mor til både gutter og jenter og har prøvd å gi dem fritt spillerom for å få utvikle sine kvaliteter uavhengeig av om de regnes for feminine eller maskuline. Jeg har samtidig lagt vekt på «god oppdragelse» og de verken promper eller raper høylytt, og de takker for maten. Datteren min er blitt en selvstendig næringskvinne med ben i nesen. Hun er intelligent og tøff og feminin uten at jeg ser noe konflikt. Guttene er omsorgsfulle og tøffe samtidig, men får gjerne gråte om de føler behov for det. Hvorfor er vi så redde for at kvinner er «kvinnlige»? Hvis gutter liker raske biler, krigsfilmer og andre virile utrykk for sin maskulinitet, må det fonektes også? Kan jenter få lov til å dyrke kvaliteter som omsorgsfulle og bedrive»nesting» uten å bli stemplet som undertrykkede? Kan vi ikke akseptere at det er flott med forskjeller, også mellom kjønnene og at vi , menn og kvinner utfyller hverandre? Poenget må vel være å få utvikle seg fritt til å dyrke frem sine egenskaper på alle fronter uten hemmende restriksjoner, og det må gjelde gutter som jenter.Jeg synes at mangfoldet og forskjeller i individets uttrykksform er tegn på frihet, toleranse og sosial rikdom.

      • Poenget må vel være å få utvikle seg fritt til å dyrke frem sine egenskaper på alle fronter uten hemmende restriksjoner, og det må gjelde gutter som jenter.Jeg synes at mangfoldet og forskjeller i individets uttrykksform er tegn på frihet, toleranse og sosial rikdom.

        Det oppsumemrer igrunnen alt jeg prøvde å si… 🙂 Av med rosa og lyseblå tvangstrøyer, ja til mangfold..

  24. Ane

    Vel, hadde mine barn lekt at de parterte dokkene så hadde jeg lurt på hvor i all verden jeg hadde vært mens de vokste opp! Jeg er helt enig i at barn skal få være barn og hvis sønnen min vil gå med hello kitty drakt så skal han absolutt få lov til det, og jenta kan kle seg så mye sjørøver som hun bare ønsker.

    Men noe hipp hopp kuulaser som raper og fiser uten en mine blir de ALDRI. Det handler om normal folkeskikk og DER har vi kommet alt for lang og frigjort ugnene alt for mye.

    Man må ikke glemme å oppdra ungene sine, selv om man kjemper mot stigmatiseringen.

    • Folkeskikk er noe annet enn frilek. Og de er kompatible. Jeg er så inderlig glad for at jenter OGSÅ kan spille ut andre roller en ‘skobutikk’ og ‘skal på ball’ med dukkene. At små barn slipper en fis uten å skamme seg synes jeg faktisk er helt greit. Og jeg kan love deg at jeg er tilstrekelig tilstede for barna, og har vært det fra dag 1. Ikke spiser de godterier på hverdagene heller. Ustrukturert (bølle)-lek er også sunt for hjernens utvikling.

      • Ane

        Jeg vil si at det er stor forskjell på ustrukturert bølle lek og det å leke at man parterer noen. At unger skal få lov til å leke med hva de selv ønsker uten noen form for kjønnskvortering er jeg helt for, men når foreldre hopper opp og ned av glede fordi jentungen leker med biler er de med på å kjønnskvortere.

        Om en jente leker med biler eller med dokker bør ikke være noe nevneverdig i 2011. Men at unger får gå rundt å fise og rape som de selv ønsker det, og ikke minst at foreldrene er stolte over dem fordi de gjør det?

        Er banning også tøft?

        • Ja fytti rakkern.
          🙂
          Jeg setter også pris på pen oppførsel, men jeg skal ikke lage nervevrak av barna ved å kreve kadaverdisiplin fra de våkner til de sovner.
          At en jente ‘parterer’ dukker er vel ikke verre enn gutter (eller jenter) med vannpistol?

        • Veldi fint satt på spissen! Er så hjertens enig i alt du skriver, synes du er en fornuftig person! Gratulerer!

  25. Ida

    Ååå, jeg var utsatt for dette som barn! Kanskje litt i meste laget i og med at jeg har valgt å være avholds, noe jeg er ene og alene om i familien og vennekretsen med unntak av mormor. Endte også med at jeg i løpet av 1.året på vgs ble deprimert pga at jeg tok på meg for mye, klarte ikke å si nei til å være med på ting og spessielt ikke ting jeg ville være med på! Ble for mye rett og slett, ble deprimert og begynte å gå til helsesøstra. Var ikke før jeg begynte å gå til psykolog at han fortalte meg om dette fenomenet og at det gikk opp et lys for meg. Var deprimert i ca 2 år, og på det værste maste nesten helsesøstra på meg om jeg hadde spiseforstyrrelser eller om jeg kutta meg selv. Fint for meg at jeg ikke takler sånne ting, så slet heldig vis ikke med det! Hadde det ikke vært for at alt jeg var med på var ting jeg elsket, så hadde jeg nok ikke sittet her i dag.
    Sliter fortsatt med at jeg har vanskelig for å si nei, og også med stress pga det. Men en ting som er viktig var noe psykologen sa til meg en dag, jeg har vært utrolig heldig som har vært borti dette med deperasjonen i en ung alder, blitt kjent med meg selv på en helt annen måte enn mange andre vil i løpet av sitt liv, og ikke minst at jeg var ung og ikke på tampen av livet;) Jeg merker derfor nå når jeg er i ferd med å bli deprimert og vet hva jeg må gjøre for å unngå det, en vledig viktig lærdom jeg har behov for resten av livet!
    Så selvsagt er det utrolig dumt med egodrap, men på en annen måte kan det også føre med seg noe godt!;)

  26. Meget bra innlegg, som helt sikkert får fram en del (saklige håper jeg) diskusjoner!
    Er helt enig i at denne feminismen har gått altfor langt. Jeg er for likestilling jeg, men da skal det gjelde både menn og kvinner!, og ikke bare kvinner som skriker om kvinneundertrykkelse, prostitusjon, tvangsekteskap ol.

    Men også jobbe mer for menns rettigheter i forhold til barnefordeling ved skilsmisser, fedrekvoter, osv. For her har kvinnene virkelig dratt nytte av likestillingen.

    • Viktig poeng, at likestilling handler om mer enn kvinners rettigheter. Særlig barnefordelingssaker er et område menn (og vi..) burde kjempe hardere for rettferdihget på.

    • Enig

      Først og fremst, veldig bra og interessant innlegg Hege! Jeg er hjertens enig i det du sier, og det Nina B peker ut også.

      Litt uenig i den generelle ordbruken angående feminister og feminisme. Mange har en tendens til å sette likhets tegn mellom feminisme og, la oss kalle det ekstremist-feminisme (brautende manne hatende, skriker kun om kvinners undertrykkelse etc). Kanskje en lignende generalisering som skjer mellom religiøse og religiøse ekstremister? Selv om dere ikke nødvendigvis setter dette ekstreme likehets-tegnet, er det dessverre mange som tenker slikt. Mange av poengene som blir vektlagt i innlegget og kommentarer er faktisk helt å tråd med dagens feminisme, og er et av kjernepunktene, som ikke er opptatt av kun kvinners likestilling, men også menns likestilling (dvs likestilling for alle, avhenging av kjønn og etnisitet). Feminismen (akademisk) har endret seg kontinuerlig med samfunnet, og er også veldig selvkritisk. Feminister (kvinnelige) er faktisk langt mindre skeptiske til «menn», enn de som ikke ville kalt seg selv feminister etter min erfaring. Synes det er synd mange ser på det å være feminist som et skjellsord, mens de faktisk tenker likt med feminismens ideal. Likestilling mellom kjønn og etnisitet er vi langt ifra, selv i Skandinavia som kanskje har kommet lengst i verden. Og jeg mener denne likestillingen må begynne i hjemmet.

      Takk igjen for et godt innlegg, håper det ikke ble for mye syting fra min side 😉
      hilsen en feminist (og mann)

      • Takk!

        Jeg har verken noe imot feminister, feminisme eller menn. Jeg synes bare at det er feil å si at en rosa kjole, eller dukker, er hemmende for en kvinnes muligheter, mens det i virkelighetet er de pådyttede tankene om hvordan amn skal være som kvinne som er den største utfordringen.

        Husker særlig godt fra skoletiden at ‘prosjektene’ ble bedømt ulikt. Jeg var aldri særlig god på border og farger og pynting (men god i fagene) …og opplevde det som surt å få kritikk for manglende pynting på forsidene, mens innholdet ikke ble nevnt. Guttene fikk aldri pes for sine blyantstreker på forsidene…
        Da blir det en type forskjellsbehandling som handler om forutinntatte tanker om hva man skal forvente av kvinner og menn.
        Og denen typen holdninger trer forventninger om adferd ned over oss, og blir en tvangtrøye for de av oss som er lette å forme. Noen bryr seg jo aldri om hva andre sier, tommelen opp til dem
        🙂

        • Enig (igjen)

          Igjen er jeg helt enig med deg Hege. Og det jeg skrev var ikke myntet mot hverken deg eller noen av de andre innleggene her. Jeg er laaangt fra å tro du har noe imot menn eller feminister. Heller det motsatte siden du ytrer meninger og kritisk tenkning som nyere feminisme er veldig opptatt av angående adferd og miljø påvirkning. Var mer en generell kommentar på mange menneskers oppfatning av hva feminisme og feminister står for.

          Kjønns roller og adferd blir, som du sier, også etter min mening, formet og foret på barn fra fødselen av, både i hjemmet, barnehagen, på skolen og gjennom markedsføring. Jenter skal oppføre seg ordentlig, være omsorgsfulle og «til pynt». Gutter blir også styrt av visse oppfatninger og hvordan en gutt skal oppføre seg, men blir nok i mye mindre grad kritisert for og på-tredd adferd i samme grad som jenter. Og problemet er nok ikke dukker og rosa kjoler, men de signalene vi gir fra oss og skyver på, både bevist og ubevist, barn og unge. En veldig interessant diskusjon som får for lite oppmerksomhet. Veldig bra du skrev dette og tenker kritisk som du gjør!

          • Bøyer meg i søvet og suger til meg all ros
            🙂

          • Ardhanari

            «Gutter blir også styrt av visse oppfatninger og hvordan en gutt skal oppføre seg, men blir nok i mye mindre grad kritisert for og på-tredd adferd i samme grad som jenter.»

            – Jeg har jobbet som ringevikar i mange barnehager, og ser ofte at det foregår solid disiplin, i alle fall mellom guttene, i forhold til hva de ikke har lov til å gjøre fordi det er jentete. Har også en idé om at gutter får oftere kjeft og skjeldnere trøst enn jenter – men skal ikke si sånt alt for sikkert uten noe mer vitenskapelig å støtte meg til.

            En kamerat fortalte meg at han husket når han og en venn var i barnehagen, så pleide de å herme etter hverandre når de hadde ulykker. Altså, hvis han falt, så lot kameraten også som om han falt. Dette var et uttrykk for sympati og en (ganske effektiv) måte å gi trøst på, men den ble ikke alltid tolket slik av barnehagetantene.

            Kameraten mente at dette var en spesielt guttete måte å vise omsorg på, og at den ble mistolket av barnehagetanter som (ganske naturlig) har et feminint syn på omsorg. Jeg vet ikke om det stemmer, men det er vanskelig å tenke seg at det ikke skal ha noen effekt at de aller fleste autoritetsfigurene våre i begynnelsen av livet er kvinner.

            Spennende greier 🙂

    • Ja, synes også det har blitt litt ensidig. Menn har interesser som kanskje ikke er blitt godt ivaretatt av oss kvinner, og som de selv knapt tør å ta opp…Likestilling betyr forøvrig rett til likestilling, ikke at vi skal være like

  27. Flott innlegg Hege
    Det er også slik jeg oppfatter kvinner, nå som jeg er selv godt voksen (>50). Kvinner i min alder er over 50, og mange av dem er +60 i hodet sitt, jeg personlig kom aldri over 17 ..lol

    Dette er kjønnskampen som ble glemt, nemlig barnehagen. Alle var på hugget for å få likestilling, men glemte barnehagers mange barn som ble fostret opp med «lua i hånden» som spurte «hvor mye vil du ha av meg, det spiller ikke så mye rolle hva jeg har igjen, bare nok til å være snill?»

    Feminisme handler ikke om rosa tanker på turbo, som slås av ved en gitt alder eller hendelse. Det handler om kontinuerlig respekt for ideal og dets spillerom. Det er der en personlighet formes fra barnsben av. Når dette er på plass, er alle markeringer unødvendig. Det er dessverre langt dit ennå.

    Kvinners spillerom er faktisk lite endret siden 70-tallet, hvis vi tar en titt inn i en barnehage. Pedagogers smale rollefantasi er skyldig i mye de siste tiårene. Like lite i forståelsen av individuell forankring i forhold til interesser funnet i tidlig alder, eller enda verre, manglende individuell forankring som basis for opplæring til lek. For det er mange barn som sliter med å finne en klangbunn for inspirasjon og tiltakslyst.

    Det er her mobbingen starter også, i skjæringspunktene jeg har nevnt.

  28. Mia

    Jeg elsket og prinsessekjoler når jeg var mindre, lekte med dukker en kort periode, deretter barbie til jeg gikk lei og heller ville ommøblere i barbiehuset til andres store frustrasjon, men det hindret ikke jentene i borettslaget til å ha prompe-, rape- og hylekonkurranser, ei heller lot det oss hindre i å delta i å leke krig eller cowboy og indianer med guttene, eller generelt herje vilt i trærne. Hadde rosa og lilladilla, som sørget for at jeg har vært allergisk mot nevnte farger i 2 tiår etter, men som jeg etterhvert nå så smått begynner å like enkelte nyanser av nå, som jeg har innfunnet meg med at det ikke er noe galt i å like andre ting, enn hva alle andre liker.
    Jeg har stort sett alltid jobbet i mannsdominerte yrker for det, fordi jeg trives, er derimot ingen storbrautende kvinnfolk som enkelte blir i utradisjonelle yrker. Jeg har innsett nå, om enn litt sent, at det er ikke noe galt i å like jentete farger og ting, eller i det hele og det store å være jentete, (men det finnes grenser der og…bruke tårer som våpen når man ikke får det som man vil er et stort NONO, skjerp dere de som gjør!).
    Alt i alt, du kan forme et barn til en viss grense, men trår du over personligheten til barnet vil man få det igjen senere i livet, selv snille jenter blir ville når de har fått nok av å befinne seg snill og dydig i dukkehuset, når de egentlig vil ut å hoppe i gjørma. Man kan påvirke unger til å respektere andre, være snille, osv, men ikke be dem avfinne seg med alt som skjer, spesielt ikke jenter. Vil heller oppfordre til å lære sønnene hvordan man behandler en jente bra, det er visst noe som har blitt glemt igjen på 60-tallet et sted… for det er sjelden vare å finne en fyr som har litt gentleman aner i dag, og som tør å holde med dama fremfor kompisene og ta ansvar for sine handlinger.

  29. Tilbaketråkk: Er ungdommene uengasjerte og egosentriske? « Ane sin plass

  30. ølle

    Ironisk at du vil at feminister skal være frisinnede, men nekter å se for deg en god feminist som oppfører seg som det man tenker på som jentete.

    Du vet, de må ikke være maskuline og mannefjernere.

    • Ja, forstår poenget her selv om det er farlig å bli en bitter mann, også! Jeg synes generelt det er mye mannehat i Kvinnekampen som om vi nekter å se menn som annet enn tusenårs-lange undertrykkere. Menn er våre samarbeidspartnere for en bedre verden og skal behandles med samme respekt som vi krever av dem.
      Og et lite paradoks…vi snakker om «maskuline egenskaper» med forakt mens vi synes det er flott hvis den søte piken i rosa kjole parterer barbie-dukkene sine og raper høylytt!

  31. Ett ord; AMEN!
    Et av de bedre innleggene jeg har lest om dette:)

  32. Duste Mikkel

    Gi unga kniv og fyrstikker før dataspillinga tar dem…. Helt greit om man får prøvd seg at ting er vondt og farlig underoppsyn av en voksen, enn å bli hjernevasket over alt som ikke går an her i verden. Ikke umulig at jeg får kollegaer som går med hjelm og krever psykolog som frynsegode i arbeidskontrakten snart sånn som unga blir behandlet nå om dagen…

  33. Tilbaketråkk: Kvinnedagen: Individualisme fremfor feminisme og mannssjåvinisme : Liberaleren

Legg igjen en kommentar

