Migrenedagbok 2 – Pilleguri prøveklut

Smerte er gøy, sies det når soldater skal gjennomgå helvetesuka (det er forøvrig også mottoet til min datters gymlærer, ære være ham for det). Jeg tillater meg å kalle opp inklusjonsperioden i migrenestudien etter denne ‘uka’.

For migrenestudiens del  må man på 8 uker ha hatt minst 4 anfall for å få prøve ut blodtrykksmedisin mot migrene. Jeg er nå inne i studien.

Nå er jeg altså Pilleguri Prøveklut (offisielt pasient nummer 60) og spiser to morsomme piller hver dag.

Det morsomme er at jeg ikke vet om noen av disse inneholder virkestoffer. Det er forsåvidt hele poenget…å sjekke om jeg har effekt av disse pillene uten at jeg vet hva jeg får når.  I tre perioder skal jeg spise disse to pastellklumpene. Det kan være blodtrykksmedisin, eller placebo.

 

Og for å sjekke hvordan det går skal jeg fortsette å skrive i migrenedagboka, hver bidige dag. Eller ihvertfall ved anfall.

Men jeg skal også puste meg gjennom en del øvelser som mest av alt minner om fødselsforberedende kurs (ikke at jeg noen gang rakk å gjennomføre det, men jeg har da sett det på film).

Behagelig dandert på benk med stor pute bak hodet skal jeg puste i takt med firkanten. Den lille blå saken vokser og krymper i forskjellig tempo. Seks eller elleve ganger hvert minutt. Rommet er behagelig halvmørkt, og jeg sovner nesten. Puuuuust iiiiinnn, puuuust uuuut. Jeg puster.

Ikke bare det, jeg har fått Hannibalmaske som kontrollerer at jeg puster iiiiinnnn og uuuuuut slik jeg skal.

Vurderte lenge å droppe bildet, men fant ut at skal man vise innsiden av forsøk så får man tåle å være en anelse utleverende.

Ok, her er det:

Hege Hannibal.

Minner litt om et plastbissel, eller en sånn oksering, bortsett fra at denne dingsen ikke er på innsiden av nesen, heldigvis og gudskjelov.

Meningen er å registrere pustefrekvens og blodtrykk samtidig. Dette skal gjøres i hver av de tre periodene jeg spiser ukjente pastellpiller. Så skal forskerne finne ut om det er noen sammenheng mellom migreneanfall, blodtrykk og piller.

Ville krysset fingrene for at det var mulig der og da, men det var ikke så lett, for blodtrykket skulle registreres fra ikke mindre enn tre ulike punkter samtidig, begge armene, og en finger.

SE bare her. Vondt gjorde det også. Ikke veldig da, men sånn blodtrykksgreier har en tendens til å klemme og hindre blodgjennomstrømming, slik at fingeren blir ganske kald og nummen etterhvert. Men jeg overlever.

 

Her er forresten blodtrykk i alle varianter. De pene kurvene er den kontrollerte pustingen, mens de ujevne greiene til høyre er mitt egentlige uryddige jeg. Får håpe de finner mønster i frekvensene.

 

 

 

 

Det er i grunnen litt rart å tenke på at migrene er en så vanlig hjernesykdom(Ca 17 % av kvinner og 10 % av menn har migrene.), og at den likevel er så mystisk og ukjent. (dette vet vi)I Europa koster hodepine samfunnet 10 milliarder euro hvert år. En smule arvelig er det også, antagelig.

Selv husker jeg skrekkscener fra oppveksten, med en pappa liggende sammenkrøket i påvente av legevakta som kom med smertestillende sprøyter. Og meg selv på biblioteket time etter time på jakt etter informasjon som kunne forklare hodepinen hans. Nå er det jeg som gjennomlever øktene, og fortsatt leter jeg etter svaret på hodepinegåten.

Legg igjen en kommentar

Filed under blogg, migrene

Legg igjen en kommentar

