Julegave til mor 2

Nok et julegavetips som jeg føler meg forpliktet til å advare menn om.

Mor blir IKKE glad for støvsuger i julegave.

Det eneste scenariet der mor vil bli glad for støvsuger er dersom dette er en avtalt ‘fra begge oss – til oss to’-gave.

Og til Expert…finn et reklamebyrå som skjønner at

1) kvinner handler flest julegaver, (her er det ingen likestilling)

2) kvinner hater å bli minnet om de gamle kjønnsrollemønstrene.

Det finnes riktignok noen få unntak til denne regelen- vi håndterer å bli åpnet dør for i private situasjoner, kan tåle en blomsterkvast og sier generelt ikke nei til diamanter eller andre vakre ting som ikke minner om husarbeid.

At far blir glad for kaffemaskin er sikkert riktig, men mor blir minst like glad for den…og at jenter blir glad for ‘Desperate Housewives’ glattetang og føner? Joda, men med en hel reklameblekke full av mobiltelefoner, lesebrett og kamera…og så setter dere føner på toppen av jentenes ønskeliste?

Yeeezzz (for lack of better words) …det kan jo hende noen foreldre leser denne reklameavisen!

Og enda værre, at de tror på tipsene.

Lag noen moderne reklamer….så kan jeg vurdere å handle hos dere…(tvilsomt)

12 kommentarer

Filed under Uncategorized

12 responses to “Julegave til mor 2

  1. Merket jeg fikk høy puls når jeg leste dette! Jeg måtte lese tilbudsavisa en gang til for å sjekke om det faktisk er riktig. Og det er det jo! Om det finnes (jule)nek der ute som tror på reklamen, så er Expert med på å øke skilsmisseprosenten i 2011. Seriøst. De er virkelig ute etter å ødelegge julen til «mor»!

  2. Merket jeg fikk høy puls DA jeg leste dette! Pinlig….. 🙂

  3. Espen Skarsbø Olsen

    Hahaha! Har ikke sett resten av reklamebladet, men kanskje det var ironisk ment?

    Fikk i alle fall dagens latter av den 😀

  4. Philip

    Expert spiller klart på ironi og humor i denne delen av kundeavisen som er ment for hele familien. Merk også at det står at «støvsuging hele neste år er en del av gaven». Det er sikkert mange som kunne tenke seg en slik avtale, og jeg tviler på at den vil øke antall samlivsbrudd.

    • Weeelll…jeg er da enten ikke i målgruppa, eller fullstendig blottet for humor og ironi. Og kan love at ingen av jentene i denne tallrike familien jeg er en del av er imponerte…den gjengse responsen på å holde frem kundeavisen er gapende stillhet etterfulgt av ‘og det er ikke en robotstøvsuger engang!!’…og om det er med en husfaravtale på kjøpet i annonsen så var det pussignok svært få som la merke til det (ingen). Kan ha noe med blasse og tilbaketrukne presentasjonen å gjøre…og til sist…dere fremhever støvsugingen som det mor er mest opptatt av.
      Da kan jeg bare be dere om å gjøre en forbrukeranalyse av ‘mor’, og jeg kan begynne med meg selv.
      Støvsuger er symbol nummer 1 på tradisjonelle kjønnsroller og alt arbeidet som må gjøres i heimen. Vi mødre/damer/kjerringer/premenstruelle/søte/gretne osv… vil heller se oss selv på forsiden av en kundeavis med lesebrett under den ene armen, og fjernkontrollen til tv’n under den andre. Så kan dere sette mannfolka ved siden av vaskemaskinen…og dus lapp over der det står at de fortsatt skal få hjelp til å sortere skittentøyet hvis de ber pent.
      Egentlig burde jeg gi blaffen i hvordan kundeavisen deres ser ut, jeg har sett værre faktisk…jeg blir bare så inderlig skuffet over reklamebransjens nivå, og lurer på om dette er et resultat av
      1) reklamebyrået kom med dette forslaget
      2) reklamebyrået hadde et annet forslag som Expert syntes ble for kreativt/annerledes/utrygt og valgte å si ‘vi gjør det på gammelmåten’
      DET lurer jeg på
      🙂

  5. Pinlig. Jeg ønsker meg støvsuger til jul………..huff. Har sentralstøvsuger, men inni veggen et sted sitter det fast en sokk eller noe rart, så da er jeg uten. Og har funnet ut at støvsuger er kjekt å ha.

  6. Tilbaketråkk: Julegavene i år « Tidsklemma!

  7. Tilbaketråkk: 2010 boggsummert | Hege J. Tunstad

Legg igjen en kommentar

