Dagens outfit: Mink

Med dødsangst i blikket ble jeg tatt på fersken i dag – i MINK!

Pelsdyrfanatikere vil hate meg for evig…. Jeg var antagelig bare 5 år da jeg fikk min første pelskåpe, en hvit kaninpels…kjøpt i London.

Jeg tør knapt tenke på mitt rykte. OND kjerring som ikke bryr seg om dyrevelferd.

Eller kanskje?

Minken er arvet, berget fra en skjebne som 250 pelskledte hårstrikk. Den hadde noen gode år igjen bestemte jeg meg for. Jeg hater å kaste brukbare klær. Og barndommens kaninpelser finnes det ingen annen forklaring på enn nordnorske foreldre på tur til storbyen. Men de er både varme og deilige, frem til de går av med utslittpensjon…og blir pledd og puter.

Og skulle jeg finne på å ha lyst på en ny pels, …well…da får jeg finne en falsk en, for med så slett og unødvendig dyrehold er jeg ikke villig til å putte en eneste krone i lomma på oppdretterne. Heller ikke via skatteseddelen.

Men det er da kanskje en enkel løsning på dette sakskomplekset. Stans subsidiene. Bruk de 40 millionene på skolene, eller noe annet fornuftig. Det finnes vel knapt en post på statsbudsjettet som ikke er mer verdig de pengene enn pelsdyrnæringen. Og lag noen lover som tar utgangspunkt i dyrehold i stedet for pelsproduksjon. Så vil næringen dø helt av seg selv.

Men inntil videre sliter jeg på min (stadig trangere og mer sarvete) pelskåpe når temepraturen tilsier det. Så sparer jeg kanskje noen bommullsdyrkere den tiden…

Legg igjen en kommentar

Filed under Uncategorized

Legg igjen en kommentar

