Migrenedagbok 1 – innledende tester

Så lå jeg der da, med elektroder plassert i sigdform rundt hjertet og på kuas fire hjørner (skuldre og hofter).

I mine fordommer så tar sånne ting litt tid. Jeg så for meg å ligge på benken en liten halvtime sånn omtrent, men rakk bare såvidt å knipse denne lekre utsikten før det hele var over.

Jeg er på første runde med undersøkelse for å avgjøre om jeg er egnet som forsøkskanin. En del av undersøkelsen er å få registret hvordan hjertet fungerer, og det gjøres med EKG, elektrokardiogram. Ti elektroder plasseres rundt om på overkroppen, og måler hvordan hjertet slår.  Og det gjør det jo.

 

Bare se her! … sykepleier Wenche viser resultatet. De som skjønner dette bildet kan se hvordan de enkelte hjertekammere virker. Og ifølge dette har jeg verken pågående hjerteinfarkt eller noe annet å være redd for.

Men før denne EKGregistreringen har jeg snakket med både nevrolog Erling Tronvik og forskningsassisteng Gøril Gravdahl.

Det er nemlig ikke bare bare å bli prøvekanin for et legemiddel.

I dette tilfellet skal medisin som er laget for å senke blodtrykket testes som migrenemedisin. Det høres jo litt snedig ut, men det har sin historie.

Etter sigende skal en av nevrologene ha fått høyt blodtrykk ‘i gave’ for en del år siden. Med blodtrykksmedisiner på kjøpet. Blodtrykket sier ikke historien så mye om, men denne mannen var også plaget med migrene, frem til han da fikk medisiner, mot for høyt blodtrykk.  En lykkelig bieffekt altså.

Men nå er det engang sånn at man ikke bare kan ta i bruk en medisin som kanskje virker, man må teste først. Og nå har de kommet så langt at ‘blindtestene’ er i oppstart. Hvis jeg blir godtatt som prøvekanin så skal jeg prøve to ulike blodtrykksmedisiner som forebygging mot migrene, OG en narremedisin. Uten å vite hva jeg får når.

Men først må jeg vurderes..

– Har du noen kjente sykdommer? Bruker du noen medisiner fast? Hvor mange migreneanfall har du i gjennomsnitt i løpet av en måned? Alder (?!) osv osv.

Tronvik er nøye altså, og spør om allverden.

Og så blir jeg forsikret om at kan trekke meg fra studien når som helst og uten å oppgi grunn. Så signerer jeg samtykkeerklæringen.

Men det gjenstår enda en prøveperiode før jeg er godtatt. Nå skal jeg inn i noen spennede uker der jeg er nødt til å ha et visst antall migreneanfall for å bli inkludert i studien på ordentlig.

Kjenner at jeg har blandede følelser for dette, ingen VIL jo ha disse migreneanfallene, men hvis det kan bety en medisin som faktisk virker mot anfallene, forebyggende, ja da ER jeg villig til å ha noen runder med den velkjente helvetesplagen.

Men siden dette handler om blodtrykkets rolle i migrenesammeng må vi jo SJEKKE det.

Jeg peleier å ha kvinnelig lavt blodtrykk og er derfor en anelse skeptisk til blodtrykssenkende medisiner, men blir forsikret om at det verste som kan skje som følge av medisinene er at jeg kan risikere å besvime, men sannsynligheten er ganske liten. Svimmel er mer sannsynlig. jaja, hva gjør man ikke…

110 over 70 blir fasiten, og det er visstnok ikke så galt.

Og jeg består de andre ‘lytte-med-stetoskop’-testene også.

Da er Tronvik ferdig og jeg blir sendt videre til neste post som er Gøril Gravdahls opplæringstime i føring av migrenedagbok.

Gøril er så trivelig!

Det er nesten så jeg gleder meg til å debutere på dagbokfronten. Jeg har jo aldri helt fått til det der med å sette seg ned hver kveld å håndskrive mine innerste tanker i en liten bok, og pynte med border, hjerter og tårer.

Her er sidene ferdig trykket med dato og alt på plass. Alt jeg skal gjøre er å føre opp et tall for hver av de tingene de vil ha oversikt over.

Har jeg hatt hodepine?

0 for helt hodepinefri, 1 for litt hodepine, 2 for moderat hodepine og 3 for sengeliggende.

sånn rundt 12 kolonner skal fylles ut, og medisinbruken registreres. Kvalme? Er lys ubehagelig? Lydfølsom? Må jeg være hjemme fra jobb?

Og om en fire ukers tid skal jeg inn  og rapportere…og da bør jeg ha hatt minst 2 anfall. Jeg gleder meg sånn passe.

 

 

 

 

 

 

Legg igjen en kommentar

Filed under Uncategorized

Legg igjen en kommentar

