Hege blir forsøkskanin

Alle som har migrene eller har sett noen ha migreneanfall skjønner at migrenepasienter er villige til å prøve hva som helst for å bli kvitt smerten.

Det gjør jeg osgå, og nå har jeg aldeles frivillig blitt forsøkskanin for noen av våre egne nevrologer på NTNU/St.Olavs.

Forskningsprosjektet innebærer utprøving av legemiddelet Atacand og sammenligning av det med effekten av Inderal Retard, som forebyggende medisin ved migrene.

Ikke bare får jeg kartlagt migrenehelvetet systematisk, jeg skal undersøkes 6 ganger (!) og teste ut preparatene vekselvis. Selv vet jeg ikke hvilken medisin jeg prøver når.

I korte trekk går studien ut på at alle pasientene skal gjennom tre behandlingsperioder som hver varer 12 uker. I en periode får de Atacand, i en annen Inderal Retard (dvs Inderal som avgis langsomt fra tarmen), og i en tredje såkalt placebo (narremedisin).

Heniskten er å se om forskerne kan bekrefte at Atacand® virkelig har en god effekt, og om medikamentet er like bra som den blodtrykksmedisinen som til nå er mest brukt mot migrene (Inderal®,  eller propranolol,  en såkalt beta-blokker).

I løpet av studien ønsker vi også å måle puls og blodtrykk på en spesiell måte for å se om dette kan lede til ny kunnskap om hvorfor slike medikamenter kan ha en gunstig effekt på migrene.

Jeg skal inn til første runde nå på torsdag.

Før start må pasientene vurderes av lege, ta hjerteprøve (EKG), blodprøver hvis legen finner det påkrevet, og føre hodepinedagbok i 4 uker.  Bare dersom prøvene er normale og man oppfyller kravene til antall anfall  kan man bli inkludert i studien. Under studien vil det bli tett oppfølging med telefon fra sykepleier og til sammen 4 visitter hos legen. Ved visittene vil pasienten bli undersøkt med en spesiell test av puls og blodtrykk. Dette foregår mens du ligger på en benk, og tar ca ½ time.

Kommer tilbake med referat fra første erfaring som migrenemedisintester.

DU kan bidra!

Forskerne sier de trenger flere pasienter, så det er bare å give seg på hvis du er migreneplaget. kontakt:

Gøril Bruvik Gravdahl
Forskningsassistent, Nasjonalt kompetansesenter for hodepine
Telefon: 72 57 51 47
E-mail: goril.gravdahl@stolav.no

Så kan du bidra til å bringe forskningen fremover og kanskje bli kvitt migrenen.

4 kommentarer

Filed under migrene

4 responses to “Hege blir forsøkskanin

  1. Tore Brembu

    Takk for at du bidrar til norsk forskning, Hege! Får håpe at du også får nytte av forsøket. Selv får jeg ikke hodepine med mindre noen slår meg i knollen, så jeg er et dårlig forsøksobjekt.

    Men det ene preparatnavnet fikk meg til å fnise aldri så lite. Inderal Retard… Hvem var det som kom på dén fantastiske idéen?

  2. Interessant! Får du selv vite i etterkant når du fikk hva? Jeg har vært plaget med migrene tidligere. Men etter en graviditet virker det som jeg er kurert (bank i bordet).

  3. Må nesten kommentere her. Hat gått på inderal retard ca12 år. Hadde høyt blodtrykk og skulle behandles for dette. Blodtrykket ble bra. Og det som var like bra var at min migrene som kunne vere opptil 10 dager pr.mnd. Nesten forsvant. Kom nå kunn ved menstruasjon og i en mildere form. Og nå virket også nesesprayen imigran 100prosent. Noe den ikke gjorde før,da tok den bare toppen. Men så skulle legen bytte bort inderal retarden med atacand, jeg gruet meg,men måtte jo hvertfall prøve!!! Blodtrykket var like stabilt, men migrenen tilbake for fult som før. Prøvde nesten ett år,men er nå tilbake på inderal retart. Og migrenen er bedret betraktelig igjenn. Så inderal er en SUPER god medisin for migrene. Det er bivirkningrnr som bekymrer meg mest!!!!!!

Legg igjen en kommentar

