Universelt utformede matpakker

Hva vil du ha på maten i dag da vennen?

Det er i grunnen ganske vanskelig å få svar på hos mine jenter, tidlig en hverdags morgen. De liker noe,  men langt ifra alt…

Men når det er avklart så kommer de virkelige restriksjonene. Det du ser på bildet er nemlig ikke lov for alle.

Fra skolen vet vi at det ikke er lov til å ha noe med sukker (halleluja, og amen..), kaker, godteri og slikt. Det er ikke noe problem egentlig.

Fra samboerens arbeidssted (barneskole) så er det restriksjoner på grunn av ekstrem nøtteallergi. Ingen kan spise eller drikke noe som kan inneholde sporer av nøtter, ikke engang før arbeidstid. Da ryker alt som ligner av sjokopålegg, peanøttsmør, kaffedrikker og annet godt.

Fra barnehagen får vi beskjed om at egg ikke er tillatt, verken i kokt eller stekt form.  Foreldremøtet denne uka vil opplyse oss om dette også gjelder andre produkter som inneholder egg, for eksempel majones. Frykter at både kaviar-egg skivene, og majones-salami skivene forsvinner fra menyen i løpet av uka.

Venter egentlig bare på de offentlige retningslinjene for hva barn kan ha på matpakken, oppskriften på den universelt utformede matpakken, som alle tåler at andre spiser. Blir det brunost på alles skiver igjen?

3 kommentarer

Filed under Uncategorized

3 responses to “Universelt utformede matpakker

  1. D.D.

    Fascinerende…
    Retningslinjer som skal ivareta en minoritet oppleves tydeligvis som tungvinte. Når du selv tilhører denne minoriteten (f.eks i posten om 7-eleven) er det tydelig at verden ikke er godt nok lagt til rette.

    Den røde tråden i bloggen er kanskje klaging…..?

    • Selvsagt er det klaging! Jeg liker ikke å få trykket ned over meg hva jeg og barna skal spise til lunsj, jeg vil bestemme det selv. Og ingen trenger å komme og sammenligne flyktige stoffer fra mitt kokte egg med røykskyene som tidligere hang over kantinene. Her snakker jeg om mat som er (relativt) sunt (inntil noen beviser annet), ihvertfall ikke direkte kreftfremkallende, som noen få kan reagere på om de skulle være altfor nært. Jeg liker heller ikke parfymevalget til noen eldre pleskledte kvinner på bussen hjem, og kan få migreneanfall av sånt, men det ville ikke falle meg inn å be om parfymeforbud på bussen? At bygninger som skal være tilgjengelige fol alle medlemmene av befolkningen bør være konstruert for dette, er det jo fornuft i. Det at alle hus skal bygges om til universell utforming blir jo et helt annet inngrep i privatsfæren. Matpakken er min, og jeg spiser faktisk illeluktende makrell med god samvittighet (neida, men OM jeg ville spise makrell så gjorde jeg det, og egg, og peanøttsmør). . Det var en klage. 🙂

  2. Skjønner frustrasjonen 😉

Legg igjen en kommentar

