Solkrem farligere enn sol?

Wear Sunscreen. Det er det viktigste rådet du kan få ifølge Baz Luhrman.

Vel, som dere nå skal få høre, så har jeg av latskap og desperasjon funnet ut at dette kanskje ikke er sant.

I går kom sola og sommeren til Trondheim. I akutt solhunger valgte jeg å se bort fra soleksem og vurderte situasjonen dithen at det er værre å komme tilbake gråblek etter sommerferie, enn å ha kløende røde bobler på armer, bryst og kinn. D-vitaminer og brunfarge veide tyngre,  så jeg trosset alle råd og erfaringer og plantet kroppen pal og usmurt i bakhagen.

Og det skal dere vite, jeg burde hatt aksjer i solkrem. Hvert år går det med mangfoldige hundrelapper på faktor 50 og deromkring, uten at det har klart å forhindre soleksem. Jeg er Luhrmans mønsterelev. Smører med religiøst tilsnitt, og anser enhver føflekk for å være beinveien til hudkreft (nåja, det var litt i overkant, men det får frem iherdigheten)

Solen har enda ikke forlatt Trondheim, det er faktisk nesten så varmt at vi må klage litt nå. Men jeg jubler, for avgjørelsen om å la estetikken vinne var antagelig det lureste jeg har gjort. Jeg fikk nemlig ikke antydning til soleksem! To dager har jeg grillet meg nå, fått tusenvis av mikroskopiske fregner på armene som jeg håper skal spre seg ut i en lekker brunfarge. Men ikke noe kløe, ingen bobler, ikke noe rødskjær.

Kunne det være så enkelt som at det var solkremen som var synderen?.

Ved ettertanke; det var jo de stedene jeg smurte meg mest som var mest utsatt for bobling og ‘soleksem’.

Nå har jeg lært at det finnes noe som heter Photo-contact dermatitis . Allergisk reaksjon som følge av solstråler på solkremsmurt hud. Jeg er nok ikke alene. En rekke prosjekt har kartlagt forekomsten av sol+solkerm-utløste allergiske reaksjoner. Tallene ligger på 2-20% av personene i gruppene som er testet. Så mange som inntil hver femte person i disse forsøkene reagerer altså på stoffer i solkremene når de også utsettes for sollys, UV-stråling.

Dette finner vi ikke et ord om i avisene blant allverdens solkremtester.

Grønn hverdag testet i fjor 72 solkremer. Den gir god oversikt over allergifremkallende stoffer og annet innhold. Det gjør også andre tester, men jeg finner ikke en eneste referanse til tester av kombinasjonen med soling (UV-lys) og stoffene i kremene.  Mer om solkremallergi her.

Så håper jeg avisene kan grave litt i innholdsfortegnelsene til de ulike solkremen og sammenholde med de testene som er gjort med UV-lys og kjemikalier på hud, så vi snart får lista over solkremer som er trygge for de med photo-contact dermatitis. Inntil da soler jeg meg kremfritt, men med måte.

Legg igjen en kommentar

Filed under Uncategorized

Legg igjen en kommentar

